Vilka däck till MTB-vättern?

Har blivit medlurad att cykla MTB-vättern. Sen min cykelsemester förra året har jag släta däck, Continental Top Touring 2000, och undrar om dom skulle duga? 70% av loppet går på grusväg och där ser jag inga problem, men hur är det med resterande 30%? Vad jag förstår var det ganska blött och bedrövligt förra året och då kanske det är omöjligt att cykla utan dubbade däck?
Om jag får 10 sekunder sämre tid spelar ingen roll, frågan är om det är möjligt att ta sig runt med odubbat.

...Johan...

Tror inte det är ett passade däck för MTB Vättern,

mycket beror ju givetvis på vädret men du behöver enligt mig betytligt mer fäste än vad dom kan ge eftersom dom i princip saknar sido nabbar och driv nabbar, är tveksam om du överhuvudtaget kan hålla dig kvar på en grusväg om det bär utför och svänger lite.

Föresten tänker du köra med en cyclocross hoj eller finns dom till MTB åxo?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Körde förra året på ett för slitet bakdäck, sidodubbarna fanns kvar, men de var rätt så hårt åtgånga de också...
Det var inte så där roligt precis för inte fanns det mycket fäste för bakhjulet i leran. Visst tar man sig runt, men det är lite slitigare.

Skulle satsa på ett däck med mer dubbar på, men det beror ju iofs på vädret, kan tänka mig att det kan vara ganska surt längs banan just nu och frågan är ju om det hinner torka upp nåt tills

/Ola

Biltema

Tack för svaren.

Anledningen till att jag frågar är att det känns onödigt att lägga 500 spänn på på däck som jag bara kommer använda en gång. Jag löser det genom att köpa Biltemas däck för 49.90 kr/styck. Dom borde hålla i sju mil (men säkert inte mycket längre.)

...Johan...

Dom funkar nog bättre än touring sulorna i alla fall och jag känner en kille som har tagit medelj på SM(mtb) med Biltema däck, det är bena som gör det.

Lycka till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips