Vilka byxor är bra???

Hej!

Jag går i byxköpstankar och har tittat ut Fjällrävens Vidda-byxor. De verkar bra tycker jag. Priset, 999:-, är också i min plånboks smak.

Det jag ville höra om är ifall det finns andra byxor i andra märken som är bra att ha när man är ute i fjällen och vandrar. De ska även vara praktiska och slitstarka. Inte över 1000-lappen.

Tacksam för svar!!!¨
Mvh Andreas

Vidda byxan

Halloj!

Jag köpte Vidda byxen när den kom ut på marknaden. Efter ett år var byxorna helt slut. De hade spruckit i skrevet. SidoFickan höll på att ramla av, till och med fjällräven loggan som sitter på benet höll också på att ramla av. Skickade ett brev där jag skrev att mitt frilufsliv var för hårt för fjällräven. De lagade byxorna gratis men de började gå sönder efter ett tag igen.

Nu är jag inne på mitt andra par vidda byxor och de har hållt bra efter 2 år användande i skogen.
Kolla upp sömmarna när du köper dessa byxor, fjällräven är inte lika bra som de var förr.

Jag tycker att det finns för få bra byxor som är slit starka. När det gäller te.x jackor så finns det ett enormt stort sortiment, men med byxor är det svårt att få tag på bra saker.

//Sverker Thoresson

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kombibrallor från Tierra och Haglöfs

Kolla i ämnet "Perfekta friluftsbyxan": http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17698

Jag skulle föreslå ett par ganska tunna kombibrallor. Under fjällvandring brukar i alla fall inte jag behöva hela ben - ventilation är avgjort viktigare än skydd eftersom man mest går.
Extrem slitstyrka tycker jag är viktigare på låglandet där man brötar omkring i blöt och rivande undervegetation, och inte har samma krav på låg vikt och volym.

Själv vandrar jag i ett par mikrotygsbrallor (75/25) från Fjällräven som är lätta, vindtäta och torkar snabbt.
De är dock lite för tunna för vinter- och skogsbruk där jag använder Haglöfs Nansen eller M90.

Jag skulle kolla på Tierras och Haglöfs kombibrallor.
Annars verkar ITAB ha billiga och bra brallor (har inte testat dem själv, dock):
http://www.idefixteko.se
Deras väv är impregnerad med PTFE (Teflon), inte vax som Fjällräven. Det känns instinktivt som om PTFE är bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips