Vilka bindningar ska jag köpa?

Hejsan!
Jag är helt färsk vad det gäller turskidor och bindningar. Köpte ett par skidor "TUA" igår. Råkade komma in på en rea i en närliggande stad och där stod skidorna för bara 100kr. Nypris 2499kr!!!
Det gick ju bara inte att gå där ifrån utan dem!
Jag är 190 cm lång och skidorna är 205, är det ok?
Jag vet att spanet ska vara rätt mm, men då skidorna var så fruktansvärt billiga så struntar jag i det. De är helt klart bättre än mina vitablixten!
Nu lär jag ju ha ett par bindningar till dem och då tänkte jag så här...
Jag har ett par Crispi läderkängor (med näbb) som jag har då jag skrinnar på långfärdsskridskorna.
Har vart in och pratat med den lokala sportförsäljaren och han sa att jag kunde utnyttja läderkängorna även till skidorna.
Jag kommer att använda skidorna till turåkning, nån enstaka topptur plus att jag skulle vilja lära mig lite telemark.

Vad ska jag köpa för bindning som passar mina "krav"?

Är jag tvungen att köpa både bindningar och nya pjäxor? Vill helst slippa köpa nya pjäxor eftersom det redan är knökfullt i garderoberna med friluftsprylar!

Mvh / Joachim

Jocka; sa:
Jag är helt färsk vad det gäller turskidor och bindningar. Köpte ett par skidor "TUA" igår. Råkade komma in på en rea i en närliggande stad och där stod skidorna för bara 100kr. Nypris 2499kr!!!
Sanslöst! Det var nog banne mig den extremaste prisnedsättningen jag hört talas om när det gäller kvalitetsprylar!
Jag är 190 cm lång och skidorna är 205, är det ok?
Egentligen så kanske det är litet för kort men det beror ju på modellen också. Hursomhelst så brukar det normalt sett inte finnas längre skidor än 210cm.
Det viktigaste är ju spannet men för 100 spänn så får man ju inte vara så kinkig. De är iallafall inte helt fel och bör vara någorlunda rätt.
Bindningar får någon annan reda ut. Jag har inte provat så många varianter... ;)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Super Telemark

Jeg vil tro at "Rottefella Super Telemark" vil være den bindingen som passer deg best, men ta med deg støvlene til en forretning og se om du kan finne en passende binding der. Det er selvfølgelig meget viktig at støvlene passer til bindingen. Se http://www.rottefella.com/norsk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips