Vildmarkspaddling Alaska; tips/erfarenheter?

Hej! Tanken om paddling i Alaskas vildmark har just slagit mig. Preliminärt är det nog snarast kanadensarpaddling i rinnande vatten (ej White water-paddling med forskajak) som känns aktuellt och framförallt i fin vildmark. Kanske en veckas paddling m tält, men inte kritiskt med tiden (plus/minus). Nån som har några erfarenheter/tips?
 
Du vill nog har mer tid på dig....

Hejsan,

Jag har varit runt i Alaska vid 4 olika tillfällen (som längst var vi där i 6 månader) och min första reaktion är att en vecka är på tok för kort tid. Dels är Alaska STORT (vill minnas att det är typ 4 ggr större än Sverige), alla resor både till och från + inom Alaska tar långt tid och som lök på laxen är tidskillnaden 10 timmar, så man är som lite seg de första dagarna.

Jag skulle sätta två veckor som ett absolut minimum för en Alaska tripp och själv skulle jag inte överväga att resa dit på mindre än 4 veckor, men smaken är som baken ....

Nästa reflektion är att det inte finns jättemånga områden som är lämpade på kanottripper. I alla fall inte om man vill ta sig dit via vägnätet. På de flesta ställena är det apostlahästarna som gäller. Och den stora fördelen med att vandra är att man mycket snabbare tar sig bort från platser som lätt nåt med motorbåt. Men bortsett från sådana detaljer så visst finns det fina paddlingsområden också....bara man hyr ett bush-plane och ser till att bli utflugen i vildmarken.

Om jag skulle lagt upp en sådan tur så hade jag nog siktat in mig på Lake Clark National Park (http://www.nps.gov/lacl/index.htm). Ligger bra till och det finns en hel del paddlingsbart vatten i området.

Ett annat området som jag suttit och tänkt att dit skulle det vara trevligt att bege sig är Wood-Tikchik State Park (http://dnr.alaska.gov/parks/units/woodtik.htm). Ligger iofs mer off, men verkar vara ett område som är mycket lämpat för en längre kanottur.

Sen en sista liten sak...vildmarken i Alaska är just vildmark, till skillnad från reklambluffen som påstår att vi i Sverige skulle ha europas sista vildmark. Det är givetvis den stora lockelsen, men man ska vara fullt medveten om vad det innebär. Björn finns precis över allt och i många områden bör man se till att förvara maten i björnsäkra kontainrar och helst skicka upp den i eventuella träd då det finns. I många nationalparker är det över huvud taget inte tillåtet att campa utan börnsäker förvaring av maten. Många skulle nog dessutom hävda att man "måste" ha med sig vapen som skydd, men man klarar sig enligt min åsikt väldigt bra med brön-sprey :)

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vildmarkspaddling i Dalarna Paddling allmänt 2
szvinto Vildmarkspaddling i fjällmiljö Paddling allmänt 4
peterh3 Wig Alaska Paddling allmänt 5
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
titusis japan till the Aleuterna (alaska) kajak ?? Paddling allmänt 6
myospinae Dukkajak längs Alaska! Paddling allmänt 0
Stor Lång tur i alaska eller canada Paddling allmänt 0
Stor Längre turer i Alaska Paddling allmänt 4
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...