Vikt på Biltema Kevon?

Letar efter ett medelviktstält för lite bekvämare vandringar. När jag är på fjället delar jag packning med andra och jag har då ett Bergans Compact och så får de andra bära kök och mat etc. När jag är ute helt själv kör jag oftast ultralätt över längre sträckor (5,5 mil senaste dagsmarschen) och har då en tarp.

Skall dock ut 4 nätter nu valborg och köra lite softare pass på 2,5 mil per dag och njuta lite. Vill inte bära med mig Bergans för det väger för mycket men vill gärna ha det lite varmare än vad tarpen ger. Har dessutom ingen lust att investera några större summor i utrustning som egentligen inte är min nisch.

Biltema Kevon har diskuterats förut på detta forum men hittar inga anvisningar till vad det väger. Någon som har ett hemma eller som vet? Lästa att enkla modifieringar kan få ner vikten 500 gram men då är det ju fortfarande lika intressant att veta vad det vägde från början.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om jag minns rätt så vägde det ca 3kg när jag vägde det. Men detta är drygt 2 år sedan och minnet sviker.
Min reaktion var i alla fall att det inte är så lättvikt som jag hade trott.

Om jag skulle satsa på ett tält i den "något" billigare klassen, som väger mindre än Biltema Kevon. Då skulle jag satsa på:
Stadiums "Everest travel bike 2"

Även om jag inte har någon erfarenhet av det tältet.
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips