vietnam, laos, kambodja

En del tips finns ju i guideböcker, men kankse finns det någon här som vill delge några kortare trekkingturer i dessa länder.

Mvh
/Henrik

Fansipan

1998 trekkade jag i nordvästra Vietnam och besteg Fansipan (3143 möh) som är Vietnams högsta berg. En krävande men trevlig djungeltrekking som tar 3-5 dagar med utgångspunkt från byn Sapa.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Okej .. ja sapa hade jag tänkt besöka så det kanske vore något. Vilken utrustning behövs och gick den att hyra där? - vad är det för temperaturintervall under vanringen tror du .. skall dit i Juni.
Mvh
/Henrik

Ja, 98 gick det inte att hyra någon utrustning, men jag misstänker att det gör det idag.

Klättringen är inte direkt teknisk - om än väldigt krävande - men vissa partier skulle jag i efterhand definitivt ha säkrat mig på om möjlighet hade funnits.

Vi var där i november och då kröp det ner åt nollstrecket på natten (i kombination med 100% luftfuktighet). Dagstempen var 15-25 beroende på.

Att hyra guide var då en absolut nödvändighet för att hitta upp till toppen i den täta djungeln. Möjligen är det skyltat nu, jag vet inte.

Räkna med en 3-5 dagars tur med övernattning i tält. Vattenfilter är nog fortfarande nödvändigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips