vietnam, laos, kambodja

En del tips finns ju i guideböcker, men kankse finns det någon här som vill delge några kortare trekkingturer i dessa länder.

Mvh
/Henrik

Fansipan

1998 trekkade jag i nordvästra Vietnam och besteg Fansipan (3143 möh) som är Vietnams högsta berg. En krävande men trevlig djungeltrekking som tar 3-5 dagar med utgångspunkt från byn Sapa.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Okej .. ja sapa hade jag tänkt besöka så det kanske vore något. Vilken utrustning behövs och gick den att hyra där? - vad är det för temperaturintervall under vanringen tror du .. skall dit i Juni.
Mvh
/Henrik

Ja, 98 gick det inte att hyra någon utrustning, men jag misstänker att det gör det idag.

Klättringen är inte direkt teknisk - om än väldigt krävande - men vissa partier skulle jag i efterhand definitivt ha säkrat mig på om möjlighet hade funnits.

Vi var där i november och då kröp det ner åt nollstrecket på natten (i kombination med 100% luftfuktighet). Dagstempen var 15-25 beroende på.

Att hyra guide var då en absolut nödvändighet för att hitta upp till toppen i den täta djungeln. Möjligen är det skyltat nu, jag vet inte.

Räkna med en 3-5 dagars tur med övernattning i tält. Vattenfilter är nog fortfarande nödvändigt.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.