vietnam, laos, kambodja

En del tips finns ju i guideböcker, men kankse finns det någon här som vill delge några kortare trekkingturer i dessa länder.

Mvh
/Henrik
 
Fansipan

1998 trekkade jag i nordvästra Vietnam och besteg Fansipan (3143 möh) som är Vietnams högsta berg. En krävande men trevlig djungeltrekking som tar 3-5 dagar med utgångspunkt från byn Sapa.
 
Okej .. ja sapa hade jag tänkt besöka så det kanske vore något. Vilken utrustning behövs och gick den att hyra där? - vad är det för temperaturintervall under vanringen tror du .. skall dit i Juni.
Mvh
/Henrik
 
Ja, 98 gick det inte att hyra någon utrustning, men jag misstänker att det gör det idag.

Klättringen är inte direkt teknisk - om än väldigt krävande - men vissa partier skulle jag i efterhand definitivt ha säkrat mig på om möjlighet hade funnits.

Vi var där i november och då kröp det ner åt nollstrecket på natten (i kombination med 100% luftfuktighet). Dagstempen var 15-25 beroende på.

Att hyra guide var då en absolut nödvändighet för att hitta upp till toppen i den täta djungeln. Möjligen är det skyltat nu, jag vet inte.

Räkna med en 3-5 dagars tur med övernattning i tält. Vattenfilter är nog fortfarande nödvändigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Dagsturer i norra Vietnam Trekking 8
5212 Vietnam Trekking 1
akershp Vietnam? Trekking 0
MatildaJ Trekkingtips Laos/Kambodja Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.