Viddjaskredet söder om Lapporten

Är det någon som vet något om det gigantiska berggskred (fjällvärldens största) som gått på västsluttningen av berget Viddja i Bessesvággi söder om Lapporten? Claes Grundsten skriver lite om det på sidan 88 i "Vandra Kungsleden 1". Helt klart är att skredet har gått efter senaste nedisningen, men när? Det måste ha varit ett otroligt skådespel när en stor del av bergssidan släppte och rasade ner i dalgången. Står man på sydsluttningen av Nissuntjårro och tittar ut över dalgången så får man nästan intrycket att skredet gick i förra veckan. Men det rör väl sig om hudratals eller tusentals år. Är det fler som lagt märke till detta skred eller känner till mer om det?

Imponerande skred

Hej!

Jag har sett skredet ett flertal gånger och, som Du, imponerats av det. Däremot har inte jag heller kunnat hitta någon litteratur ännu, om vad som hänt, och när.

Men liknande skred har ansetts uppkomma då inlandsisen legat ovanpå berget och marken i dalen har sjunkit t.ex. genom erosion, varvid trycket på berget blivit så hårt att det gett efter.

Om det är så i detta fall vet jag inte. Det skulle i så fall innebära att det sett ut så där i ett antal tusen år. (6-7000).

Men någon här http://www.kiruna.se/forskning/ans/info.html#CURRENT, kanske kan svara på dina frågor.

Jag vet också att en professor Anders Rapp (död 1998) vid Lunds Universitet skrivit om Viddjaraset i en avhandling från 1960. Den avhandlingen har jag inte heller lyckats lägga rabarber på.

Intressant om Du kunde dela med dig av vad Du hittar.

Mvh
Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Avhandling om Viddjaraset

Jag tog lite hjälp av min bibliotekariefästmö och
kollade upp avhandlingen.

Anders Rapp doktorerade vid Uppsala Universitet 1961
(alltså *inte* Lund 1960) och hans avhandling har
titeln "Studies of the postglacial development of
mountain slopes", vilket väl låter ungefär rätt.

Uppsala universitetsbiblioteks katalog listar en
sammanfattning av avhandlingen som tillgänglig på
Carolina Rediviva. Det torde gå bra att fjärrlåna den.

Att hitta själva avhandlingen kan vara lite svårare,
men det här borde väl i alla fall kunna föra dig
lite närmare målet.

Tack för tipsen...

...Ett abstract av Anders Rapps avhandling på 11 sidor finns på flera bibiliotek (sökning i LIBRIS). Själva avhandlingen har jag inte heller hittat. Jag återkommer om "abstracten" innehåller något intressant.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips