Ska man vara petig så ligger Brenta inte i Dolomiterna överhuvudtaget - de ligger på fel sida, väster, om floden Adige/Etsch. Men det är ett dolomitmassiv, där turismen är väldigt dominerad av ferratorna. Googlar man hittar man sannolikt kopiösa mängder med bilder på lederna, som ofta går på smala horisontella band- jag tror faktiskt att dessa är naturliga.
Själv har jag inte besökt Dolomiterna sedan 1992 (i Brenta var jag 1991) och ej heller gått några ferrator, utom en bit av toppleden på Sass Songher
vid Corvara (
http://www.huthyfs.com/dologal/images/04.jpeg )
men samtal och iakttagelser säger mig att de häftigaste lederna finns i Sella-gruppen i Västdolomiterna (sök t ex på tridentina+sella).
Rosengarten lär bjuda på en del hisnande upplevelser också.
Trevliga stugor? Pja, stugor är väl överlag inte så värst trevliga, bortsett från maten, och trivseln påverkas i hög grad av tillströmningen. I september är stugorna ofta halvfulla, eftersom högsäsongen är slut; helger kan vara ett undantag. Den mysigaste stugan är kanske Città di Fiume vid foten av Monte Pelmo. (Fiume är det gamla italienska namnet på Rijeka, båda namnen betyder "flod"). Pelmo lär inte vara någon större utmaning, förresten. Vazzoler, vid sydänden av Civetta, minns jag också som rätt gemytlig. Från Brenta minns jag bara Tuckett.