Vevlager - likadana?

Är det någon som vet om vevlager nummer 2 kan bytas ut mot vevlager nummer 1 utan problem?
Nummer 2 har engelsk gänga, vilket det inte står att nummer 1 har. Vidare står att nummer 2 har 48, 5 mm "chainline". Vad innebär det?

Jag har nämligen vevlager nummer 2 (113 mm) nu på min Cannondale T800, men ska byta ut den.

1.
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=198&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

2. http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=198&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Är det någon som vet om det finns något annat bra lager som nummer 2 kan bytas ut mot, till en kostnad av ca 600 kr?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
..Vidare står att nummer 2 har 48, 5 mm "chainline". Vad innebär det?

Måttet på chainline talar om hur långt ut från ramen som kuggkransen hamnar.
Mest viktigt för SS/fixies där man faktiskt kan få en kedja som går precis rakt mellan kuggkrans och bakdrev.
För en cykel med utanpåliggande växlar spelar det inte lika stor roll så länge kuggkransen går fri från kedjestaget, på en sån kommer kedjan ändå hamna lite på tvären så snart man växlar.
 
Ang vevlager

Anser att kedjelinje måttet är av större intresse än så. Ett vevlager med fel längd ställer till en massa problem med slitage, svårigheter med att få i växlar osv. även om man nu inte riskerar framtänderna som på en fixed!: ;)
http://www.sheldonbrown.com/chainline.html

Förutsatt att det inte var fel lagermått från början och det nya har samma mått så är det i detta fallet bara att byta. ISIS Drive standarden gör att alla vevlager, oavsett tillverkare men med samma mått, kompatibla:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_i-k.html#isis
http://www.isisdrive.com/
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips