Verktyg för att byta framdrev? Dyrt?

Hej hej.

Jag vill byta framdrevet på min cykel från en 48T till en 52T, för att få lite mer fart. Funderar om det är billigare att köpa rätt verktyg och fixa delarna själv eller att lämna in hojen på affären. Vilka verktyg behöver man? Jag har "grundkittet" för enklare service & reparationer, men inget som jag tror fungerar för detta. Är det komplicerat att byta eller bara några muttrar som ska bort? Kanske blir tvungen att byta hela paketet, med vevarmar och allt? Ska ju vara ett kedjeskydd som passar också, och kedjan måste förstås förlängas.. Åker jag dit på någon tusenlapp eller bara några hundra tror ni?

Min hoj: http://www.dahon.co.uk/prestolite.htm
Ex modell med 52T: http://www.dahon.co.uk/heliosp8.htm

/jamo
 
Normalt sett lätt...

Om du köper en ny klinga av samma eller liknande modell så räcker det normalt sett med insexnyckel och ett lämpligt mothåll för att byta själva klingan. Problemet är egentligen att komma åt och för att göra det så är det enklast att dra av höger vevarm med klingor och allt. Till det behöver du en vevavdragare men sådana brukar gå att hitta relativt billigt nuförtiden.
Till din specialhoj kan det säkert vara värre men det enklaste är väl att fråga din handlare?
Kedjeskydd brukar vara ganska billiga.

[Ändrat av haskell 2004-07-30 kl 18:11]
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Byt bakdrevet

Är det inte enklare och billigare att byta bakdrevet ?. Verkar av specen som om det är 13 kuggar bak. Men en kugge mindre bak, borde ge samma utväxlingsändring som 4 kuggar mer fram.

48/13=3,69
52/13=4.00
48/12=4.00

Per Brune
 
Dahon Tech i USA skrev att det inte fanns mindre bakdrev för ett SRAM-3 nav än deras egna 13T. Annars hade det förstås varit smidigt och säkert mycket billigare. Jag har mailat generalagenten i UK och frågat om han kan sälja framdrev från en Helios P8, misstänker dock att han tar bra betalt för det. Kanske det blir en sådan där vevarmsavdragare då. Var ju en mindre pryl och billigare än jag trott. ( http://www.wiggle.co.uk/?ProductID=5360011047 ?)

Egentligen skulle jag vilja ha ännu större framdrev än 52T, men då skulle det nog blockera vikmekanismen.

Tack för svaren! Nu ska jag ta tåget till Brentwood för en helgtur i Essex, solen skiner, blir 27 grader idag.. :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips