Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo?

Har fått lust att köpa ett Akto för de gånger jag tältar ensam.
det är ju inte myggnätsventiler i kortsidorna på innertältet utan endast myggnät en del av dörren.
Bara ventiler i yttertältet.
Blir det nå mycket bättre genomluftning då jämfört med Nallotältet?
Ventilationen och chansen till svalare i tältet på sommaren är väl huvudargumentet för mej att skaffa ett till tält.
Känns som om utrymmet är tillräckligt stort för att jag skulle trivas i det.

Problemet med Nallo har väl alltid varit att man inte har fått någon bra genomströmning i luftspalten mellan inner- och yttertält eftersom det saknas takventil i fotänden. Kanske mer ett problem att få bort fuktig luft ur luftspalten än att få in sval luft i innertältet (vilket är ännu svårare).

Så kondensproblemet borde bli mindre i Akto, även om det kanske inte är lättare att få svalt. Men den stora dörröppningen borde underlätta den delen.

Vill du ha ett lättluftat enmanstält finns till exempel Tarptent Rainbow som spännande alternativ:
ttrainbow1b.jpg

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
brigas; sa:
Har fått lust att köpa ett Akto för de gånger jag tältar ensam.
det är ju inte myggnätsventiler i kortsidorna på innertältet utan endast myggnät en del av dörren.
Bara ventiler i yttertältet.
Blir det nå mycket bättre genomluftning då jämfört med Nallotältet?
Ventilationen och chansen till svalare i tältet på sommaren är väl huvudargumentet för mej att skaffa ett till tält.
Känns som om utrymmet är tillräckligt stort för att jag skulle trivas i det.

Jag har använt Akto på flera soloturer och särskilt ifjol i Jämtland när det var så varmt. En värmebölja kom in precis när jag skulle påbörja turen. Tältet är skönt men så länge man är uppe på kalfjället och det finns ingen skugga att tälta vid och solen skiner, då är det varmt.

Alternativt är att beställa extra till Akto så du kan resa upp endast innetält. Det är tunnare väv nu än på mitt Akto (Keron 1500) så kanske det är svalare? Jag har inte använt Nallo tyvärr. Hoppas det är till någon hjälp.

Nallo 2

Jag kom på en sak nu när jag klickade på "Skicka"-knappen. När jag och en vän var ute på fjälltur i Sarek för ett par veckor sedan och vi tältade vid Aktse-stugorna, såg vi en kille som hade Nallo 2, han hade lyft änden och så tagit bort eller rullat ihop öppningen vid ingången och så det var bara myggnät kvar. Vet inte om det blev mer svalare för jag låg ju inte därinne i tältet när solen sken.

Men vi noterade hur praktiskt det var, så vi gjorde likadant med vårt tält (Helags) sista natten innan sista etappen mot Kvikkjokk. Lite svalare kanske men ändå varmt såvida det inte blåser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips