Vem gör "fiskfjäll" på turskidor?

Hej,

Jag har ett par turskidor utan fiskfjäll dvs vanliga släta skidor som behöver vallas för att få fäste.

Nu skulle jag vilja ha ett par vallningsfria-skidor men inte köpa nya utan vill få mina gamla skidor att bli vallningsfria med "fiskfjäll".

Går det att ordna och i så fall var?

Jag är INTE intresserad av stighudar.

Mvh
Anders

Köp beg

Det är relativt lätt att få tag i beg fiskfjällsskidor på loppis prylbytardagar etc.

Skulle inte rekommendera att modifiera gamla skidor. För mycket jobb helt enkelt.

Teoretiskt skulle det säkert gå att ta bort belaget i steget och limma på fiskfjällsbelag.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I Norge kan man få spår utfrästa i skidorna, så lägger de i fiskfjäll i halva skidans bredd. På så sätt skulle man "bara" använda fiskfjällen när man skjuter ifrån, när man glider vinklar man tyngden på andra halvan av skidan. På så sätt så skall inte fiskfjällen ge någon friktion.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips