Vattentillgång Besseggen

Hej!
Ni som vandrat Besseggen, hur är det med vattentillgången? Svenska fjällen är ju fulla med jokkar. 🌞

Vad jag minns så passerar man ett par småbäckar och en liten sjö mellan Memurudalen och Bessvattnet (där man kan fylla på flaskan i den bäck, som rinner ut i sjön). Mellan Bessvattnet och Gjendesheim var det torrare, men det handlar ju inte om många timmar. Måste dessutom bero på hur mycket det har regnat.

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej. Inte svar på din fråga men ett tips är ett vätskesystem från tex Platypus. Jag har en 2 liters och det vattnet räcker lätt en heldag beroende på stigningar och hur mycket ungarna stjäl ur den. Finns på tex Outnoorth för 295:-. Underbart skönt och bekvämt med kallt ❄ vatten från topplocket under dagen.
/ Tom

Min erfarenhet är man fyller på ungefär 2 liter i vätskesystem samt ev. ytterligare 1 liter i två små halvlitersflaskor och det räcker till Bessvattnet. Sedan fyller du upp där och då räcker det gott till Memurbu.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips