Vattentäta zip-off ben

Har sett att Fjällräven har en byxa "Fjord". Zip-off-byxa med extraben i vattentätt material. Dessa extra ben är justerbara vid skon och har limmade sömmar. Till synes användbara både vid vad och vid vandring i blöt&snårig terräng då det är skönt att inte bli blöt om byxorna med ändå kunna gå utan hela regnbyxor.
Mitt problem är att jag inte lyckats hitta dessa byxor någonstans i Stockholm.
Har någon erfarenheter av dessa byxor?

Kluven

Nu ville du ha erfarenheter, men eftersom det verkar vara dåligt med sådana här, så delar jag med mig av lite tankar.
De verkar ju smarta vid första anblicken.
Men vad händer när det VERKLIGEN regnar? Då måste man ju ändå ha ett par regnbrallor om man inte vill att låren och rumpan skall bli dyngsura. Det är ju de underkroppsdelar som är tristast att ha blöta, och med dessa brallor saknar man helt skydd för dem (om man inte har en jacka som går till knäna).

Men som damasker kanske de funkar fint, även om en kardborrestängning nedtill kanske inte riktigt förslår.

Och man kanske sparar vikt genom att inte ha några tygben med sig. Oftast så behöver man ju bara benen som skydd, och då räcker det med de regnsäkra benen.
Kanske vore shorts + byxholkar (tex M-90) den klurigaste lösningen...
[Ändrat av Nordesjo 2002-08-08 kl 15:13]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Haglöfs

Jag har ett par haglöfs climatics byxor, det är inte ett par vatten täta byxor, men de torkar mycket snabbt. Jag har haft dem när jag gått i snö, åkt på baken i snö, och man blir knappt blöt, och det torkar mycket snabbt.
(Finns 2 alternativ av denna byxa, en med enbart en ficka på sidan och en med 2)

Köppte dem på Intersport(Ca 950 kr)(Kanske ett alternativ)
Detta är en Zip-off byxa också

Tack

Under min vandring i år försökte jag verkligen komma på situationer och tillfällen där dessa lösa regnben skulle ha varit nyttiga. Kunde inte se att de skulle addera annat än vikt till packningen så det blir nog ett par zip-off i vanligt tyg och de gamla vanliga regnbyxorna i fortsättningen också. Tack för era kommentarer och funderingar.
/L

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips