Vattentäta blixtlås - finns de?

Jag har Cargo Fly i min packraft och det är TiZIP Superseal och håller lufttätt. Innerpåsarna som man packar i likaså (uppblåsbara).
https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog?CategoryID=65&ProductID=193
https://www.youtube.com/watch?v=giSVlTnKaj8

Imponerande, till och med lufttät! Jag är imponerad.

Nja... På min Haglöfs Lim regnjacka satt ett blixtlås exponerat för pölar av vatten då jag dygn efter dygn låg på rygg och cyklade i regn utan att utrustningen hann torka under dygnsvilan. Upplevde att serat hjälpte till med att kappilärbryta dragkedjan. Fettfläckar på allt men det var sekundärt. Så det är mitt tips. Smörj!

Tack för detta tips. Jag ska se om jag kan få min ryggsäck att bli torr med smörjmetoden. Hoppet finns. Tack även för övriga tips och kommentarer från er som svarat.
Det har blivit lite mer ljus över frågeställningen för mig. Även om jag inte utan vidare kommer att lita på varje blixtlås som påstås var vattentätt så är jag nu övertygad om att ett blixtlås av god kvalité faktiskt kan fungera.

/Hans

Ett praktiskt test

De "vattentäta" dragkedjor som normalt används skulle jag klassa som "stänktäta" . Skall det vara vattentätt så hamnar man nog på de dragkedjor som används i torrdräkter.

Även om det alltså tycks finnas bra blixtlås så stämmer detta med en piratjacka jag köpte i Nepal för 1½ år sedan. Tillverkad i Kina (förstås) och utger sig för att ha GoreTex-membran. Detta har jag förstås aldrig trott på, men det var inte därför jag köpte den, utan jag behövde en enkel, tunn skaljacka.

Jag har under förmiddagen gjort vattentest på blixtlåset (som vid en hastig titt ser precis ut som de "vattentäta" på märkeskläder) samt tyget. Med knappast imponerande 20 mm vattenpelare höll blixtlåset tätt i flera minuter. Sedan var det kört, det började läcka som ett såll.

Testet med själva tyget är inte avslutat än, men det ser ut att hålla något bättre, men helt vattentätt verkar det inte vara (när jag använt det utomhus har jag dock aldrig råkat ut för långvarigt regn). Tejpningen vid sömmarna har under månaders användning börjat lossna, men de som fortfarande sitter fast verkar hyfsat täta. Andningsfunktionen på tyget har jag vid användning på cykelturer upplevt som i klass med galonklädd väv, dvs noll.

Sammanfattningsvis är min märkeskopia ett tunt men tungt plagg som aldrig andas och som släpper igenom vatten om det utsätts för vatten mer än en kort stund. Men det var å andra sidan väldigt billigt. Jag behöver väl inte tillägga att jag aldrig övervägt att ta det med på fjället...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips