Vattentät lätt kamera..?

Hej

Jag ska ut på en 5 månader lång cykeltur och funderar på att skaffa mig en schysst kamera inför den turen. Har en Nikon coolpix S7c för tillfället, är ingen duktig fotograf men är inte riktigt nöjd med den. Den är väldigt känslig för rörelser och ofta blir bilderna väldigt suddiga.

Jag skulle vilja ha en kamera med lite bättre zoom och funderar om det finns någon kamera som är väldigt tålig för dåligt fuktigt väder och slag tålig.
Givetvis kommer jag att vara försiktig om den men man vet aldrig vad som händer på en cykeltur.
Lättviktare är självklart ett plus!

Är tacksam om det är någon som kan hjälpa mig.
// Tove

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vet inte hur den är i jämförelse med din Nikon, men den tål mycket.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=m790silver

Och storebror 770 verkar ytterligare lite tåligare:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=M770silverpac

Varit sugen på den länge men inte blivit nåt köp ännu. Vore rätt sweet för grunda dyk, fotande från kajak i hårdare sjö, ytterfickan när man cyklar etc. När man paddlar tex är det mycket fipplande nu med vattentät påse och timing när man kan släppa paddeln.

OLYMPUS MJU 770SW- riktigt bra

Och storebror 770 verkar ytterligare lite tåligare:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=M770silverpac

Varit sugen på den länge men inte blivit nåt köp ännu. Vore rätt sweet för grunda dyk, fotande från kajak i hårdare sjö, ytterfickan när man cyklar etc. När man paddlar tex är det mycket fipplande nu med vattentät påse och timing när man kan släppa paddeln.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har ovanstående kamera Olympus mju 770SW sedan ett halvår tillbaka. Den har använts mycket utomhus i natur och dåligt väder, den klarar mycket dock har jag inte badat med den ännu, men det kommer väl. Formatet på kameran är ypperligt för fickorna i jackan och knapparna är inte för små för frusna fingrar. Kamerans rostfria gör att den känns gedigen.

Jag är nöjd med dess bildkvalite med alla bilder som jag har tagit utomhus. Ibland är det svårt att ta bilder utomhus med mycket skarp sol eftersom kameran saknar sökare och bara en skärm där det är svårt att se hur bilden ska bli.
Det jag däremot inte är supernöjd med är att vissa bilder tagna inomhus kan bli något gryniga när ljuset inte riktigt räcker till. Men denna kameran är ju andra sidan inte gjord för att användas för att ta kort i en kyrka, som de mindre bra bilderna togs nu. Den ska användas utomhus i ur och skur och till det rekommenderar jag den varmt.

Har den førsta versionen som kom ut, 720SW, och ær fortfarande nøjd. Tål verkligen mycket och bilderna ær bra. Saknar, som føregående, optisk søkare men det ær væl också det enda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips