Vattentät Boonie eller annan friluftshatt?

Krav: Vattentät eller starkt avvisande.

Var köper man bäst den traditionella Boonie-hatten? I Sverige då främst (import går bra givetvis om man kan komma runt moms o sån skit).

Militaryshop.se har en modell som är förstärkt med Cordura men M/90 och det lite höga priset avskräcker.
http://www.militaryshop.se/produkt.cgi?produktnamn=Boonie-hats M90
Samma företag har även "vanliga" Boonies men priset är fortfarande högt IMHO. 195 spänn liksom. Wow.
http://www.militaryshop.se/produkt.cgi?produktnamn=US. Boonie-Hats

Var ska man vända sig tycker ni? Och är det värt att hålla på och leta efter vattentäta prylar eller ska man impregnera en vanlig bomullshatt istället?

Jag brukar köra med en Orvis hatt i bomull. Impregnerar den med Fjällrävens vax för G-1000 väv. Stryker på och smälter med strykjärn. Varmluft från typ hårtork fungerar också. Det som blir blött på insidan i den hatten är svettremmen.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag köpte en boonie på militaryshop i M90.

Inte så mycket p g a mönstret men den fanns i cordura endast med M90 och den är väl värd priset. Gå till vilken outdoorshop som helst och försök hitta en mössa i kvalitetsmaterial för under 300 spänn.

Kanonskön att ha på sig :)

battleangel; sa:
Inlägget syftade mest till uppmaningen att impregnera en bomullshatt. Jag skaffade min hatt för flera år sedan från ett sportfiskeföretag som inte längre har kvar den. Kollade på Orvis sidor men den verkar ha utgått.

Ok. Ska kanske försöka med bomull iaf då. Verkar inte vara så mycket annat att göra än att traska in på Militaryshop till helgen och klämma lite på dem. Garderoben hade vanliga Boonies lite billigare men jag vill gärna se färgerna innan jag köper. Får se vad jag slår till på.

2-300 kanske inte är så farligt. Man vill ju inte verka snål heller ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips