Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo ....

Kommer ta mig från Nikkaloukta till Vistas och upp mot Nallo nu i början av augusti. Från Nallo vidare mot Sälka - Singi - Keb toppen oxå till Nikkta.

Undrar om någon vet hur blött det är.

Kommer ta mig från Nikkaloukta till Vistas och upp mot Nallo nu i början av augusti. Från Nallo vidare mot Sälka - Singi - Keb toppen oxå till Nikkta.

Undrar om någon vet hur blött det är.

Alltid finns det blöta ställen lite här och var. Enda vad vad jag kommer ihåg är vid Nallostugan. Var ingen konstig vad när jag gick över för några år sedan.
Tältplats finns det gått om på denna rutt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Har gått Vistasdalen upp 2015 och 2016 och egentligen inga vad men själva leden har varit ordentligt vattenfylld sista kilometrarna närmast Vistasstugan. Mellan Vistasstugan och Nallo har du normalt två vad. Ett vid stugan som aldrig varit något problem och sen ett som ligger 3-4 km innan Nallostugan som inte är svåra men som kan bli problem om du har låga kängskaft.

Mellan Nallo och Sälka har du två vad. Det som är närmast Nallostugan är märkt med en stålstång där du går över på stora stenar. Sen i slutet av dalen rinner det ut en jokk från glaciären som kan vara lite bänglig med låga kängskaft.

Såklart inget svar på hur det ser ut i år men snösmältningen verkar vara sen i år så de vaden kan bli problem med låga kängskaft.

Jag gick sträckan Vistasstugan - Nikkaloukta i förrgår. Det var väldigt varmt och stora delar av sträckan var torr. Men det fanns ändå ett par vad som gick över normala kängskaft. Några vad kunde undvikas genom akrobatiska rörelser över jokken.

Däremot var det tungt regn några dagar innan vår tur när ett gäng blev fast mellan två jokkar och fick hämtas med helikopter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips