Vattenåtgång på vandring?

Jag har letat lite på forumet, men märkligt nog inte hittat någon tråd som diskuterar hur mycket vatten man förbrukar per dygn under en normal vandring. Kanske beror det på att sådan kunskap anses självklar, men jag tänkte ändå lyfta frågan: hur mycket vatten räknar ni med att förbruka per dygn under era vandringar? Själv har jag av olika anledningar inte funderat så mycket på det, förmodligen för att jag mestadels har rört mig i miljöer där det funnits god tillgång på antingen sjövatten eller fjällbäckar (i fjällvärlden finns ju en Ramlösa-källa i varje buske), och behovet av vattenplanering därför varit minimalt. Men om man vandrar i lite "torrare" områden kan det ju vara relevant att veta vad man ska planera efter. Så vad är ett "korrekt" värde på vattenåtgången per dygn?

En titt i Försvarsmaktens publikationer kan ge en fingervisning. FM:s Handbok i Överlevnad fastslår att en vuxen människa behöver 2,5 liter vatten per dygn, vilket ökar vid hårdare fysisk verksamhet. I reglementet för förplägnadstjänst räknar man med hela 8 liter per person och dygn för dryck och matlagning. Alltså skulle jag tippa på att värdet för den genomsnittliga vandraren hamnar runt 4-5 liter per dygn. Vad tror ni andra? Finns det några riktlinjer publicerade?
 
Tjena,

Självfallet beroende på hur mkt sol man får, men jag tycker man klarar sig gott och väl med 2.5l per dygn. (beror ju lite på om man måste ha vatten till matlagning också.)

MVH - JOHAN
 
Stor individvariation. Jag gör av med 2,5-3 l vatten under ett 50-min löppass.
Håller du på och planerar någon speciell tur så kan du säkert få hjälp av människor som gjort samma eller liknande tur i just det klimatet.
 
Andreas, skärp dig. Om du bälgar i dig 2.5 l vatten för 50 minuters löp pass så är det hål någonstans. Kolla om vatten rinner ut efter dig. Upp till milen dricker jag ingenting, 1.5 eller två mils löpning så tar jag 30-40 cl. Funkis.
 
johan01; sa:
Andreas, skärp dig. Om du bälgar i dig 2.5 l vatten för 50 minuters löp pass så är det hål någonstans. Kolla om vatten rinner ut efter dig. Upp till milen dricker jag ingenting, 1.5 eller två mils löpning så tar jag 30-40 cl. Funkis.
Kanske läcker det någonstans.
Mätningen gick till så att jag ställde mig på en våg före och efter löppasset, opinkad naturligtvis, och viktskillnaden var 2,8 kg.
Kan det ha varit lufttrycket som minskade under löpturen? Eller brände jag bort 2,8 kg glykogen + fett? Eller hade någon lagt nåt under vågen?

Läs mitt förra inlägg och se vad jag skrev om "stora individuella skillnader".
 
bigfoot; sa:
Jag har letat lite på forumet, men märkligt nog inte hittat någon tråd som diskuterar hur mycket vatten man förbrukar per dygn under en normal vandring. Kanske beror det på att sådan kunskap anses självklar, men jag tänkte ändå lyfta frågan: hur mycket vatten räknar ni med att förbruka per dygn under era vandringar? Själv har jag av olika anledningar inte funderat så mycket på det, förmodligen för att jag mestadels har rört mig i miljöer där det funnits god tillgång på antingen sjövatten eller fjällbäckar (i fjällvärlden finns ju en Ramlösa-källa i varje buske), och behovet av vattenplanering därför varit minimalt. Men om man vandrar i lite "torrare" områden kan det ju vara relevant att veta vad man ska planera efter. Så vad är ett "korrekt" värde på vattenåtgången per dygn?

En titt i Försvarsmaktens publikationer kan ge en fingervisning. FM:s Handbok i Överlevnad fastslår att en vuxen människa behöver 2,5 liter vatten per dygn, vilket ökar vid hårdare fysisk verksamhet. I reglementet för förplägnadstjänst räknar man med hela 8 liter per person och dygn för dryck och matlagning. Alltså skulle jag tippa på att värdet för den genomsnittliga vandraren hamnar runt 4-5 liter per dygn. Vad tror ni andra? Finns det några riktlinjer publicerade?


Jag skulle aldrig företa en vandring där jag inte
åtminstone har fri tillgång till vatten vid början och
slutet av etappen.
Vad jag gör av med till måltiderna vet
jag rätt bra. På morgonen är det 8 deciliter (kaffe
och muesli). Till middag äter jag två rätter
som vardera kräver 5 dl - till dessa dricker
jag lika mycket! Sen är det en dessert som kräver
2.5 dl och kanske lika mycket att dricka till.
Så redan det är 3.5 liter och troligen dricker
jag ytterligare någon liter vid lägret.

Vad jag dricker på stigen är omöjligt
att uppskatta, eftersom jag tar vatten närhelst
tillfälle bjuds. Jag har en liter från början
på en sydeuropeisk tur (utom Korsika
och Dolomiterna),
en halv på en fjälltur.

Jag erinrar mig långa torra stigningar,
i varmt soligt väder, där jag
verkligen fick hushålla med den enda litern.
När jag äntligen kom till ett vattenställe
(det var t ex en gång floden Mairas källa)
tog jag av mössan, fyllde den och
drack alltihopa i ett enda svep. Och sen lite till.

På Korsikas GR20, där etapperna var relativt
korta (6 timmar),
tekniska men föga fysiska, och vädret
fördetmesta hett,
räknade jag med att alltid behöva bära
två liter och det skulle räcka hela vägen.
Då drack jag väl en del före etappen och
en del direkt efter. Så där skulle jag vara
uppe i kanske liter.

Jag gissar på totalt
5-6 liter på en fjälletapp, 6-8 på en sydeuropeisk,
alltefter väder och höjdskillnader.
 
Gick höglandsleden under den varma delen av den här sommaren (+20-25) och på två man så gjorde vi av med 5 liter per dag för frystorkat + dryck. Men vi borde nog ha druckit mer så lägg på någon dryg liter per man.
Vi bar med oss alltihopa och fyllde när det gick eftersom det var ont om bra vattenkällor.
Ska du ta i ordentligt kan du nog behöva minst det dubbla!
 
Strykarräven; sa:
johan01; sa:
Andreas, skärp dig. Om du bälgar i dig 2.5 l vatten för 50 minuters löp pass så är det hål någonstans. Kolla om vatten rinner ut efter dig. Upp till milen dricker jag ingenting, 1.5 eller två mils löpning så tar jag 30-40 cl. Funkis.
Kanske läcker det någonstans.
Mätningen gick till så att jag ställde mig på en våg före och efter löppasset, opinkad naturligtvis, och viktskillnaden var 2,8 kg.
Kan det ha varit lufttrycket som minskade under löpturen? Eller brände jag bort 2,8 kg glykogen + fett? Eller hade någon lagt nåt under vågen?

Läs mitt förra inlägg och se vad jag skrev om "stora individuella skillnader".

Din våg är nog inte så reliabel. annars måst du lida av någon ovanlig åkomma som det säkert finns någon diagnos för. Okej om man svettas en liter men tre!
 
crazy; sa:
Din våg är nog inte så reliabel. annars måst du lida av någon ovanlig åkomma som det säkert finns någon diagnos för. Okej om man svettas en liter men tre!
Tja, den digitalvågen är "reliabel" nog för att inte svajja när jag väger mig i vanliga fall. Och väger jag två gånger efter varandra så är det rätt på hektot. Du får nog försöka diagnosticera mig istället:
Normal kroppstemp ca 36,5, fryser sällan, dvs skottar snö i t-shirt t ex. Sover med +5-sovsäck när det är nollgradigt i tältet. Lider i sommarvärmen och trivs om vintern. Svettas som en gris (bildligt). Ska strax till Padjelanta-Sarek och räknar med att aldrig behöva gå i mer än underställ och ev regnjacka.

Min förra granne var exakt likadan. Vi skottade snö sida vid sida i våra säckiga t-tröjor. Han har 2 ggr kollapsat av vätskebrist under löptävlingar, eftersom han inte kan dricka tillräckligt för att täcka förlusterna. Andra gången visste han vad som väntade, och tankade allt han förmådde innan. Icke desto mindre stöp han med nån kilometer kvar (Vindelälvsloppet, frid över dess minne). Han är tillika idrottsläkare, så du kanske kan be honom om tips vid diagnostiken?

Nä, nog tror jag på normalvariation, en bredbasig klockkurva. Därför bör man lära känna sin kropp så man vet hur den reagerar på t ex värme och ansträngning, samt vätskebrist. För mig är det t ex en omöjlighet att köra längre pass dagtid om sommaren, då blir det kvällslöpning istället. Å andra sidan använder jag aldrig långkalsonger eller täckisar vintertid i Umeå där jag bor.
 
Jag tror att det som är intressant är det procentuella vätskebehovet.

Nån som väger 60 kg lär inte behöva lika mycket vätska som nån som väger 120 kg.

Sen får man inte glömma att maten man äter blir vatten när den förbränns (kolhydrater+syre -> vatten+koldioxid).

Det är också skillnad på hur mycket man dricker och hur mycket man BEHÖVER dricka. Det är skillnad på att bälga i sig vatten så man måste pinka två gånger i timmen och att bara dricka så att man upprätthåller vätskebalansen.
 
Lite apropå; jag funderade på vandringen senast om den vätska som binds i käket är lika mycket 'värd' för kropeen som vatten man klunkar rakt av?

Om jag har 5 dl vatten i min termos, och rör ut rubbet i en påse frystork, tillgodogör sig kroppen då lika mycket vatten som om jag druckit halvlitern i stället?

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.