Varning till Facebookanvändare

Hej alla!
Det var längesedan jag var aktiv här på Utsidan då Facebook har tagit överhanden. Jag måste varna för vad som kan hända om man inte tar varningstecken på allvar. Mitt Facebookkonto blev hackat och missbrukat så till den grad att jag förlorade medlemskapet. Därmed också Messenger och flera andra forum kopplade till Facebook.
Det hela började med att jag plötsligt behövde logga in på Google och YouTube efter en uppstart. Så följde varningar som ”dina aktiviteter stör andra användare och du kan bli avstängd. Anmärkningsvärt då jag bara har en enkel hemsida där jag delat bilder och kommunicerat med mina vänner.
Så en morgon kunde jag inte logga in och fick meddelandet ”Någon på ditt nätverk ändrade lösenordet för tre timmar sedan” Det tog ett par dagar innan jag förstod innebörden av det hela :-o

I sökandet efter alternativa forum fann jag friluftsliv.se. Det såg väldigt tilltalade ut. Jag registrerade mig och beskrev min bakgrund i profilen. När jag skulle betala för medlemskapet tog det stopp. Betalningen gick inte igenom. Jag förstod orsaken när jag såg FB-loggan. Jag loggade ut och kunde som väntat inte logga in igen.
Min profil finns tydligen kvar då den enligt administratören har fått positiva reaktioner. Frustrerande minst sagt. Är någon här medlem i Friluftsliv.se och vill ha besväret skulle jag gärna vilja ha en skärmdump. rune.eurenius@outlook.com

Vad det gäller Facebook är en advokatfirma anlitad och jag hoppas på det bästa. Jag blev lite taggad efter att ha läst nedanstående artikel. Särskilt det sista stycket: https://www.pcforalla.se/article/2352223/facebook-hackad-fa-tillbaka-ditt-konto.html

Med vänlig hälsning,
/Rune, Gbg

Senast ändrad:
Jag var också med om något liknande. Visserligen var det mitt Instagram-konto som blev hackat men det är samma META.

Så jag anmälde det. 20 av mina följare på Instagram gick in och konfirmerade att det var jag.

Och svaret från Instagram var (översatt)

Du utger dig uppebarligen för att vara en annan person så vi kommer inte att gå vidare utan den nuvarande personen behåller kontot.

Mitt nick tillsammans med en bild i profilen på en väldigt lättlädd kvinna stämde liksom inte ens för fem öre.

Det som var konstigt var att mitt lösenord till mitt gmail-konto inte var hackat och då ska man inte kunna byta lösenord på Instagram.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag var också med om något liknande. Visserligen var det mitt Instagram-konto som blev hackat men det är samma META.

Så jag anmälde det. 20 av mina följare på Instagram gick in och konfirmerade att det var jag.

Och svaret från Instagram var (översatt)

Du utger dig uppebarligen för att vara en annan person så vi kommer inte att gå vidare utan den nuvarande personen behåller kontot.

Mitt nick tillsammans med en bild i profilen på en väldigt lättlädd kvinna stämde liksom inte ens för fem öre.

Det som var konstigt var att mitt lösenord till mitt gmail-konto inte var hackat och då ska man inte kunna byta lösenord på Instagram.
Tack Björn för ditt svar. Jag har också stött på underligheter. På facebooks informationssidor kan man läsa att hemsidan inte kan ses av andra när kontot är avstängt. Det stämmer inte. Jag har fått bekräftat av vänner att min hemsida ser ut som vanligt.

Facebook är lite för dominerande. Skulle de få tillräcklig konkurrens så tror jag kundsupporten skulle förbättras.
Hej Thure! Det har du säkert rätt i. Att min hemsida finns kvar ser jag som ett gott tecken. Jag citerar från länken jag tidigare hänvisade till: "När du skickar en stämningsansökan på rätt sätt är det första Facebook gör att gå in i ditt konto och tar bort allt som kan utgöra bevis på att de har gjort något fel. De skrubbar bort innehåll som bryter mot användaravtalet, aktiverar kontot och får det att se ut som att inget har hänt"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips