Varning - Cykel på dragkrok

Råkade ut för en fånig skada på min cykel för ett par veckor sedan.

Upptäckte plötsligt att det fanns ett antal repor och skrapmärken på framfälgen. Det konstig var att märkena bara fanns på ena sidan och på en 45-graders sektor. Trode först att jag kört in i en sten men det stämde inte riktigt.

Kom sen på att jag kört bil på en nygrusad väg med mycket lösgrus när cyklen hade hängt på dragkroken. Framhjulet hängde ner precis framför en backdäcket på bilen och skadorna var stenskott.

Numera ser jag till att hänga cyklen högre.

/ErikLj

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Låter bekant :)

Var på väg från ett besök i Norge å hade mountainbiken bak på hållaren. Vid gränsen (exakt vid gränsskylten ironiskt nog) hörde jag en jävla smäll och gick ut för att kika vad det var och konstaterade ett stort hål i sidan på däcket. Skiten hade smält :) Men felet torde inte uppstå om man ser till att däcket roterar fritt, det brukar vanligtvis snurra en aning om så är fallet. Den här gånget var nog hjulet fixerat av en eller annan orsak. Så det kan ju verkligen vara värt att tänka på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips