Varmt underställ för stillasittande aktiviteter

Skulle vilja ha lite tips på ett varmt underställ som jag kan ha under min flytoverall när jag fiskar.
Alltså ett så varmt underställ som möjligt, som kan bäras ovanpå ett tunnare inre underställ.
Tittade på ett ullfrotté som verkade vettigt men det var rätt tunnt och dyrt. Vad finns det för andra alternativ?

Ullfrotté

Hej

Jag har nyligen köpt Ullfrottés herrjacka 400g/m2. Den är varm, behaglig och inte bylsig. Jag tror att försvaret har samma jacka men då med namnet Värmetröja 90. Den kan nog köpas billigt på något överskottslager.
Ullfrotté har även en jacka som har en ytvikt på 600 g/m2.
Medlemmar i Friluftsfrämjandet får köpa Ullfrotté för halva priset på Get Out. Visserligen 2:a sortering men jag har inte funnit några fel på jackan jag köpte.
Mvh Henrik Davidsson

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vet du om det finns byxor som motsvarar värmetröja 90?

Har även hört att försvaret ska ha en "kroppskondom" i ullfrotte, någon som vet ifall så är fallet?

Värmetröja 90

En sak är i alla fall säker.. att få tag i en billig Värmetröja 90 är inte alltför lätt.
Men den e riktigt varm och go!

Synd bara att syrran "tappade bort" den då hon utan min vetskap hade "lånat" den... :(

Fiberpäls..

är en klassiker som brukar funka när det är riktigt kallt. Helly-Hansen är en tillverkare som har både byxor och jackor/tröjor i detta material.

Jag köpte ett par långkallingar för 3 veckor sedan.
Dom kostade ca:400 kronor och är mycket varma och sköna. Man får räkna med att dom är tjockare än Ullfrotte 400gr. Det gäller att kolla så att det inte blir för tajt med ytterplagget.

//Göran

Re: Re: Visst...

dojjan77; sa:
joru; sa:
dojjan77; sa:

Det finns brallor i både 400 och 600 kvaliten.

Man brukar kunna köpa direkt från fabriken för lägre pris.

J

Du har ingen länk till fabriken?

// Örjan

Utan att vara alltför fantasifull så skulle man ju kunna gissa på: http://www.ullfrotte.se/ . Man får nog ringa om man vill ha 2:a sotering.

Re: Re: Visst...

dojjan77; sa:
joru; sa:
dojjan77; sa:

Det finns brallor i både 400 och 600 kvaliten.

Man brukar kunna köpa direkt från fabriken för lägre pris.

J

Du har ingen länk till fabriken?

// Örjan

Fabriken som tillverkar Ullfrotté ligger i Östersund och heter Triconor. De har en liten butik där de bl a säljer andrasortering, men jag betvivlar att de säljer per postorder. Deras telefonnr: 063-14 85 02.

Var på fabriksbutiken. De är uppköpta och nedlagda fick jag veta. De hade någon ny form av norsk ullfrote där. Kvaliten verkar vara den samma men de hade endast ett fåtal modeller varav ingen motsvarade ovan nämnda tröja. Köpte strumpor av det nya märket, tyckte inte de var likvärdiga i passformen. Synd då detta var underbara produkter till ett oslagbart pris.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips