Varm mössa

En varm mössa av den typ Jörgen Fjäderlätt beskriver i sin ypperliga bok tycker jag låter som en bra idé, speciellt som pausmössa: Tjockt syntetvadd innanför vindtyg. Jag kollade några nätbutiker, men hittade inget liknande.

Förslag på var man kan köpa något i denna stil om man inte vill sy själv?
 
Dunhuva

finns att köpa lös och torde fungera bra om du inte redan har dunrastplagg med huva. Varm mössa är vikteffektiv se tidigare möss och avkylningstrådar. Ännu mera multi är naturligtvis en dunmössa med vattentätt yttertyg. Jag har flera goretexmössor med tunnare stoppning men har inte sett någon sådan med tjock stoppning.

Thure
 
Hängslen och livrem

När behöver man en varm och vattentät mössa? Om det regnar och jag sitter stilla så fäller jag upp huvan eller tältet. När det inte regnar vill jag inte ha svettigare mössa än nödvändigt, speciellt som myggen ofta gör att jag vill ha mössa trots att temperaturen inte kräver det. Enda gången jag kan komma på är när jag fiskar, då kan det bli fleecemössa och regnhatt.

En regnhatt ska ha brätten för att funka, annars rinner vattnet ner innanför jackan.

0951_2329.jpg


<fundering>Knepigt att många lättvikts värmeplagg saknar huva? Det är ju där värmen läcker ut.... ja ja, det säljer kanske bättre med en 250g jacka utan huva än en 280g med.</fundering>
 
Det är sommar nu

Visserligen har sportaffärerna där jag bor mycket utrustning för ishockey framme just nu, men för övrigt är juli månad är inte rätt tillfälle om man ska köpa en varm mössa eller andra saker som dom på affärena tycker är "vintersaker".

Per Brune
 
Jag tänkte närmast på en varm mössa som rastplagg och kanske sovmössa. Då får den gärna vara rejält varm och vattentätheten har ingen större betydelse. Dun el. något motsvarande syntetvadd torde i kombination med ett hyfsat vindtätt ytterlager ha bra värme/vikt-förhållande.

En sådan mössa borde fungera bra som enda rastplagg (vikteffektivt) under halv- eller heldagsturer med hög aktivitetsnivå, t.ex skidning eller mtb, om det inte är smällkallt.
 
Senast ändrad:
En varm mössa av den typ Jörgen Fjäderlätt beskriver i sin ypperliga bok tycker jag låter som en bra idé, speciellt som pausmössa: Tjockt syntetvadd innanför vindtyg. Jag kollade några nätbutiker, men hittade inget liknande.

Förslag på var man kan köpa något i denna stil om man inte vill sy själv?

Känner tyvärr inte till någon svensk eller inomeuropeisk handlare men t.ex. moontrail.com har integral designs primalid-mössa som borde kunna vara precis vad du söker:

http://moontrail.com/integral-designs-primalid.php

http://www.integraldesigns.com/prod...=9147604&CFTOKEN=44461854&mainproducttypeid=1
 
Jag har en liknande den här Itab-mössan, men i bara fleece utan onödiga detaljer. Just skärningen gillar jag, med en ytterkant som smiter åt runt huvudet. Tunn, lätt och varm. Använder den under vandring vid lägerplatsen och ibland när jag sover.
674-09.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jlw Varm mössa Kläder 1
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
Mtess Varm tröja Kläder 20
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
Snödrivan Mössa Kläder 7
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
perosen vändbar mössa röd-grön Kläder 15
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
saicyb Färgråd på mössa? Kläder 12
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
pajaflow Vantar och mössa Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.