Vargslakten!

Den första frågan man kan ställa sig är, tycker jag, är det vi som inkräktar på vargen eller tvärtom. Svaret på den frågan är väl ganska självklart. Och för att återvända till den fina jämförelsen med Rumänien så har de en vargstam på ca 2500-3000 vargar och Rumäninen. I Sverige har vi som mål att ha en vargstam på ca 200 djur!!

Med detta i åtanke så blir det bara absurt med jakt på varg enligt mig. Och om man ska jaga varg pga att vargen dödar jakthundar, ska man då kanske ta och skjuta av några jägare eftersom de både kör och skjuter ihjäl sina hundar?

Men jag måste nog säga att sätta en stor press på Norge när det gäller skyddsjakt är nog en mycket bra idé, särskilt med tanke på att det även diskuteras om att skjuta den Norska myskoxstammen!
 
Jag tycker nog att vi ska ha en skaplig vargstam som kan reproducera sig själv utan inavelsproblem.
Men självklart ska vi ha jakt på vargen. Dels för att kunna hålla nivån på lämplig storlek, men främst för att vargen inte ska tappa respekten för människan.
Överallt där varg har funnits har den varit utsatt för ett jakttryck vilket inneburit att den har haft en skygghet för människan. Tappar den denna respekt så börjar den söka sig in till bebyggelse där det finns lättskaffad föda i form av tamboskap.
Att en normal varg skulle ge sig på folk är bara skitsnack, men att en respektlös (som jag ser det onaturlig) vargstam så småningom kommer att lära sig att små människor (läs barn) är lättfångat käk är ingen omöjlig tanke.
 
Begränsad jakt

Lägg gärna press på Norge. Norska myndigheter behöver det! Själv är jag Normann och är inte särskild stolt över den norska vargpolitiken. Det värkar va så att fåregarna bestämmer, och at inte skydd av naturen täljer. Norge had ungefär 15 varg och av dom är säkert 10 djur som rör sig mellan Norge och Sverige. Jag tycker den norska rädslan för vargen är alltför stor, och måten Norge sköter detta på är som med sälen, Norge som jaktnation är viktigare änn Norge som naturnation! Det finns för liten opposition i Norge, så lägg gärna press. Jag tycker begrensad jakt i områden där det blir flera vargar värkar va bra, men när det finns 15, kanske 20, varg, kan vel inte det va ett stort problem! Vargen är ett av dom djuren som verkligen hör till i vår natur, och nu har vi chancen till at få den tilbaks på ett gott sätt!
 
Visst är det stor skam!

Vargen är ett skyggt djur. Elstängsel är ett utmärkt sätt att hålla dem på avstånd från tamdjuren, vilket innebär att det inte är mänsklig doft i sig som skrämmer.

Rätt storlek sköter tillgången på lämpliga byten, dvs det är inget som människan behöver blanda sig i.

Vi måste dock självklart vara beredda att hjälpa till med bidrag till elstängsel och antalet rovdjur som finns i renbetesområdena. Just i renbetesområdena bör vi nog sträva att hålla undan vargen, även om bidragen för rovdjur skulle vara tillräckligt höga för att kompensera ekonomiskt.

Jakt med lös hund är något som har kommit till efter att man skjutit av vargen. Så det är nog bara att inse att det inte kommer att vara möjligt i framtiden, om man bryr sig om hunden vill säga.
 
Import av varg

Varför skulle man inte kunna imortera varg från vargrika länder och sedan skjuta av några så att vargarna får respekt för oss? Klarar inte Rumänska vargar svensk natur?
 
Varg

Varför skulle det imoprteras vargar så att man skulle kunna jaga dom?

Och jag tror aldrig att vargen tappar sin anturliga skygghet för människan. På platser där vargeb ghar gjort det så har varit frågan om blandningar mellan varg och hund. Eller vargar som har blivit uppfödda av männiksor och sen lösläppta.

Det kan man bara se på varg paret på 1800-talet som dödade människor, dom var fångade som valpar av människor och uppfödda av dom samma. Men det blev svält så dom belv frisläppta och hade absolut ingen skygghet för människan kvar.

Sen så är det lustigt att det finns en sån rädsla för vargen trots att den inte attackerar människor. Medans fästinge sprider sjukdomar och kan döda människor. Men den är ok att leva med!
 
>Medans fästinge sprider sjukdomar och kan döda människor. Men den är ok att leva med!

Vadå ok att leva med? De har ökat ordentligt de senaste åren, eller åtminstånde tycker jag det verkar så, och jag skulle då inte ha något emot om den stamman kunde skjutas av ordentligt. Högt gräs och shorts är ju numera en livsfarlig kombination. Någon som kan säga mig vad de gör för nytta?

Leif...
 
fästingar

bogart; sa:
>Någon som kan säga mig vad de gör för nytta?

Vad man vet gör faktiskt inte fästingen någon nytta i vårt klimat. Tyvärr funkar dock inte evolutionen så att arter utvecklas för att kunna föda andra arter. Målet är i stället enbart att sprida sin egen arvsmassa så mycket som möjligt...

Ber om ursäkt för att vi halkade av ämnet något!

/Uffe
 
Respekt

Hur kan ett dött djur ha respekt för människan?

Jag förstår inte hur man resonerar. En kula ger inte respekt. Däremot skydde djur människan förr, när man jagade djur i stora grupper och kanske skadade ett och annat. Då kan ju djurens respekt gå i arv. Nu menar jag inte att man behöver skada djuren men kanske går det att använda gummikulor eller oväsen?!?

/Jm
 
Ett dött djur kan ge respekt. Bland många djur är det ju välkänt att de reagerar när någon i flocken dör. Dessutom är det de minst skygga som skjuts först och det blir de försiktiga som överlever.

Fast faktum är ju naturligtvis att vargen är ett skyggt djur, så den behöver knappast lära sig än mer respekt! Våra egna tamhunder är ju betydligt farligare.
 
Fästingars nytta

Det absolut bästa svaret jag hört på den smått klassiska frågan om fästingars nytta är detta: Fästingar gör en väldigt stor nytta för borreliabakterien som annars skulle ha väldigt svårt att sprida sig.
Ha de!
Anders
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.