Har två "anekdotiska" specifika erfarenheter.
Under mitten av 90-talet gjorde jag min militärtjänst långt uppe i norr. Det var påtagligt hur mycket mindre kläder jag hade på permisioner i Stockholm än vad mina vänner som inte gjorde militärtjänsten hade. Hade betydligt mindre underhudsfett på den tiden, men hade betydligt lättare att anpassa mig till en kallare vardag med mindre kläder än vad jag har idag.
Sen har jag vid flertalet tillfällen i slutet av juni början av juni sett utländska konferansdeltagere från länder vid betydligt varmare breddgrader gått omkring i täckjacka och toppluva här i Sverige när vi bosatta gått omkring i shorts och T-shirts. Medan gästforskare från samma sydliga länder som varit i Sverige under en längre tid klätt sig som oss svenskar.
Utan några referenser eller vetenskapliga belägg hävdar jag från min egen erfarenhet genom åren att metabolismen anpassar sig för att hålla kroppsvärmen. Dock tar det lite tid att ställa om.
Upplever detsamma vid värme. De första dagarna på utlandssemtrar i varmare klimat under vinterhalvåret så är värmen olidlig men efter någon vecka blir plötsligt värmen anständig.