Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser?

Det är inte det frågan gäller. Frågan är viken lag som gäller. Är det grundlagen eller kommunernas inskränkningar i densamma. En betydligt större principiell fråga än tyckande. Jag värnar hårt om allemansrätten och vad den står för.

Det är tydligen svårt att i en tråd hålla sig till den ursprungliga frågan - men samtidigt kan ju utvidgningar leda till väl så intressanta diskussioner.
Det allmänna svaret på frågan har redan givits: Andra lagrum kan upphäva eller medge inskränkningar i allemansrätten.
Ett par exempel, utöver TS nämnda, har också givits: Ordningslagen/ordningsstadgan/lokala ordningsföreskrifter samt Plan och bygglagen/kommunens detaljplaner. Det finns helt klar fler lagrum som medger upphävning och/eller inskränkningar i allemansrätten, t.ex. sådana gällande nationalparker och naturskyddsområden, militära skyddsobjekt, militära övnings- och skjutfält samt civila skyddsobjekt.
Jag vet inte om staten (regering, riksdag, departement, myndighet) utfärdar detaljerade regler för visst område, men länsstyrelser och kommuner gör det.

Det behövs väl inte mycket eftertanke innan man förstår vettigheten/nödvändigheten av möjlighet till undantag från allemansrätten! (Att denna möjlighet ibland leder till vad man kanske tycker är lite "tokiga" beslut får man nog leva med - eller söka ändra genom att peppra ansvarig instans med frågor och kontraförslag).
 
Senast ändrad:
Ibland är det bättre att inte ta reda på vad som gäller och bara köra på. En liten obskyr badplats med 50 gäster per säsong och som verkar öde skulle jag kunna tälta på iaf. Man får göra en avvägning och bedöma rimligheten att man stör nån. i värsta fall får man väl packa ihop och dra. Ingen stor grej.

En sommarstugetomt där ingen verkar vara hemma då? Eller en fotbollsplan där ingen verkar spela? Varför inte en gräsmatta utanför kommunalhuset? En gräsplan vid en skola som verkar ha sommarlov?
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
En sommarstugetomt där ingen verkar vara hemma då? Eller en fotbollsplan där ingen verkar spela? Varför inte en gräsmatta utanför kommunalhuset? En gräsplan vid en skola som verkar ha sommarlov?
Tycker du de där förslagen låter rimliga att campa vid? tycker inte jag iaf. låter varken trevligt eller ostört och nåns privata trädgård låter inte schysst
 
Det är tydligen svårt att i en tråd hålla sig till den ursprungliga frågan - men samtidigt kan ju utvidgningar leda till väl så intressanta diskussioner.
Det allmänna svaret på frågan har redan givits: Andra lagrum kan upphäva eller medge inskränkningar i allemansrätten.
Ett par exempel, utöver TS nämnda, har också givits: Ordningslagen/ordningsstadgan/lokala ordningsföreskrifter samt Plan och bygglagen/kommunens detaljplaner. Det finns helt klar fler lagrum som medger upphävning och/eller inskränkningar i allemansrätten, t.ex. sådana gällande nationalparker och naturskyddsområden, militära skyddsobjekt, militära övnings- och skjutfält samt civila skyddsobjekt.
Jag vet inte om staten (regering, riksdag, departement, myndighet) utfärdar detaljerade regler för visst område, men länsstyrelser och kommuner gör det.

Det behövs väl inte mycket eftertanke innan man förstår vettigheten/nödvändigheten av möjlighet till undantag från allemansrätten! (Att denna möjlighet ibland leder till vad man kanske tycker är lite "tokiga" beslut får man nog leva med - eller söka ändra genom att peppra ansvarig instans med frågor och kontraförslag).

Militära övnings- och skjutfält är ofta militära skyddsobjekt. I det fallet är det är det nog snarare så att man vill skydda allmänheten mot den farliga verksamhet som bedrivs, t ex skarpskjutning, eller mörkerkörning utan tänd belysning. Andra skyddsombjekt är nog mer skyddsvärda "i sig själva", kanske någon för totaförsvaret viktig installation.
Övnings- och skjutfält har mej veterligen ingen speciell juridisk status/klassifciering.
Ett sätt att markera tillträdesförbud med vägtrafikskyltar är att sätta upp kombinationen "fordonstrafik förbjuden" och "gångtrafik förbjuden"

/Patrik
 
En del bra frågor och svar finns i denna:

Orsaken till förbud mot tältning lär sannolikt ha tillkommit för att undvika "störning i den allmänna ordningen".

Rätten att utfärda förbudet finns i ordningslagen

"Vidare framgår av 1 kap. 2 § 2 stycket ordningslagen att en kommun får föreskriva att anläggningar för lek, idrott, camping eller friluftsliv, badplatser, järnvägsområden, begravningsplatser och andra sådana områden, om de inte omfattas av bestämmelserna i första stycket, ska jämställas med offentliga platser vid tillämpning av 3 kap. och av lokala föreskrifter, under förutsättning att områdena är tillgängliga för allmänheten. Det finns alltså möjlighet att besluta om lokala förbud utanför detaljplanelagda områden, så länge de områden som berörs av förbudet är tillgängliga för allmänheten"
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips