Varför springa när man kan gå?

Stavgång

Vill klart rekommendera stavgång som en effektiv "low impact" träningsform.
Man säger att förbränningen ökar med omkring 30% när man går med stavar - går man fort att man nästan känner att "nu vill jag springa" och lägger på ett kg om handledena så ligger man väl på 50% högre förbränning än att bara gå.

I alla fall jag känner mig helt "uttömd" efter en runda på 10-12 km.
Jag tränar normalt på "milspåret" så har jag bra koll på hur man ligger till i tid och ev förbättringar.

Håll inte på kortare tid än 45 minuter, det är först efter 30 min som fettförbränning kommer igång.

Så här rekommenderas att man går:
Kroppen lätt framåtlutad, avslappnade axlar.
Håll staven nära kroppen lutad diagonalt framåt.
Sätt spetsen i marken i höjd med hälen på den främre foten.
Den bakre foten skjuter ifrån samtidigt som staven pressas nedåt - bakåt.
Läs mer om stavgång hos Korpen

Som Johan rekommenderar även jag vattensäck med slang.
Jag kombinerar denna träning med spinning.

/Ulf

(Om någon tycker det är ett trist namn så kan denne få kalla det "Nordic Walking"... Fråga Intersport! *suck*)

Kalle E; sa:
Jag har läst och hört att man genom att gå raskt kan uppnå ungefär samma träningseffekt som när man springer, eller joggar som det hette förr i tiden. Eftersom jag har fått ont i ett knä och inte kan springa behöver jag en alternativ motionsform. Kan det räcka med att ta på träningskläderna och gå raskt samma tid som jag tidigare sprang? Vilken fart behöver jag hålla och hur länge är lämpligt att hålla på? Skall jag gå så snabbt att jag blir svettig? Spelar det någon roll vad jag går på för underlag, eller i vilken terräng?

Vad blir träningseffekten av att gå? Får jag bättre kondition? Bränner jag fett eller vad händer? Jag har ju inget emot att få lite extra träning inför sommarens vandringar. Kan jag slänga på mig en ryggsäck för att förbättra effekten?

Tacksam för initierade svar som reder ut mörkret för mig.

Kalle

Om du har ont i ett knä ska du nog inte bära ryggsäck. Pröva istället ex. simning, vilket bygger upp styrkan i knäet men belaster det mycket lite.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips