Varför off-set på Trimble-GPS?

Jag har en Trimble (Pathfinder Pocket) som jag kopplat på serieporten på en bärbar dator. För nån vecka sen var jag ute och testade paketet i bilen i norra Uppland. Jag tog in koordinaterna från GPS:en i ett VisualBasic-program där jag lade den aktuella avlästa punkten ovanpå en karta i jpg-format med georeferens.

Till min förvåning hamnade avläsningen från Trimble-GPS:en ca 100m väst-syd-väst om den korrekta punkten. Efter en korrigering i VB där jag helt enkelt "lade till" en off-set så fick jag utmärkt precision, i det närmaste på metern exakt.

Vet någon vad denna off-set kommer sig av? Den är cirka 100m väst och 50m syd. Har redan försäkrat mig om att det inte är kartan som ligger fel.

MVH
Micke, Gävle

Kartdatum

En vanlig orsak till detta problem är att man har fel /olika kartdatum (RT90, WGS84 etc) i GPSen respektive den karta man har. Förvissa dig om att du har samma kartdatum.

Per Brune

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips