Varför inte hund i N.P?

Visst, visst, ett förbud är ett förbud, men kan någon svara på vad en KOPPLAD, sansad hund skulle kunna göra för skada i en N.P....egentligen? Detta att jämföra med t.ex. en hel skrikande skolklass från storstaden på fjällvandring? (Ursäkta fördomarna)
Har ofta mött både ensamma renar och renflockar i fjällen och varken de eller hundarna bryr sig om att vi passerar varandra. För övrigt är ju hundar bra mycket "miljövänligare" än vad vi människor är, tycker jag.
/Monika

Nej när det nu finns ett generellt förbud att hundar inte får springa löst i naturen överhuvudtaget, så borde det inte vara speciella regler för N.P. Däremot borde tillsyn och pålagor (STRAFF) för lösspringade hundar skärpas (oavsett vart de springer).
Tycker Per

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hundar i nationalpark

Jag håller med fullständigt. Som det är nu är vi hundägare utestängda från nationalparkerna. I Norge finns såvitt jag vet inte motsvarande förbud. Om man inte litar på att hundägarna håller sina hundar kopplade, så borde man ju också införa förbud på att medföra tändstickor, för man kan ju orsaka skogsbränder med sådana.

BOS

Då det är ett...

En väldigt galen lag, det är vad det är. Och om alla tycker att det är korkat så borde vi ju visa det genom att skita i lagen. Det är vår rätt och skyldighet som medborgare, i allafall lite... =)

Ta med hunden, ha den kopplad och ta debatten..

Nick

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips