Var kortvandra nära Mo i Rana?

Jag ska köra upp en vän och lite saker till Mo i Rana i slutet av aug. I samband med det tänkte jag ge mig ut på dagsturer alt en 2-3 dagars vandring i något närbeläget vackert område. Jag har förstått att det finns väldigt fina naturområden in mot Sverige alt. i Sverige eller kanske att man ska hålla sig kvar i Norge. Nu efterfrågar jag lite ledsagning, erfarenhet och tips från er som varit där. Gärna tips om böcker eller hemsidor där jag kan läsa och leta vidare.

Ha en go sommar!/annalena

Om du är fågelintresserad så kan du ta en tur ut till Lovund. Det är en ö (klippa) en bit ut i Atlanten där det finns hur mycket Lunnefåglar, örnar och ugglor som helst. Ön är väldigt vacker.

In mot Sverige finns ju en vacker glasciär - Svartisen tror jag den heter - som man kan vandra kring (eller över om man har grejer och kunnande). Området därikring är väldigt vackert också.

Åker man mot svenska gränsen så kan man gå en dagstur genom skogen upp mot en gammal bergskristallgruva. Ger en del kulturpoäng *ler*.

Må solen skina på dina stigar

Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tärnafjällen

Gott om dagsturer i Tärnafjällen som ligger inte långt borta från Mo i Rana, flera toppar som man kan nå på dagsturer:

http://www.tarnaby.se/

Och mycket mer faktiskt än vad det finns på sidan (Fjällguiden är oslagbar). Det finns också mycket att se på norska sidan av gränsen, och som Niklas tipsade, Svartisen är sevärt - norr om Mo i Rana.

hej!
Visst finns det fina områden för turer! Information och kartor finns på Turistbyrån i Mo i Rana (i centrum, nära Vinmonopolet), i sportaffären Sporten i Havna, samt fr a hos Egil Fjellheim på Rana Spesialsport: http://www.spesialsport.no/
På den här länken finns flera fina turer på Okstindmassivet: http://home.online.no/~oe-aase/fjellsport.htm
Rana och Hemnes Turistforening ordnar ledarledda turer då och då, turistbyrån har programmet.
Ett förslag är att från Blå Vägen, via 4 mil bedrövlig grusväg från gränsen vid Umbukta, åka till Kjennsvasshytta, övernatta där (nyckel lånas på Turistbyrån), och bestiga Nord-Norges högsta topp Oksskolten.
Det finns fin vandring vid Svartisen också, har dock ingen egen erfarenhet.
Eller åk färja ut till nån av alla de höga öarna och vandra.
God tur!

Jag bockar och tackar!

OK, nu har jag en del att jobba vidare på. Toppen:))
Tack för ert engagemang!
/annalena

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips