Var köper man tvålflingor?

När man samlat på sig ett antal trevliga och bra friluftsprylar så kommer man efter ett viss bruk att behöva tvätta dessa. Många (alla?) plagg och liknande som är impregnerade vill man då tvätta på ett "snällt" sätt så att man inte behöver impregnera alltför mycket alltför ofta. De alternativ som jag känner till för att uppnå detta är Nikwax ExtraSuperDuperDyr Wash resp. tvålflingor. Då jag har svårt att motivera mig att lägga 100 spänn på ett tvättmedel som räcker några ynka gånger så hade jag tänkt köpa tvålflingor då jag inte ids "tillverka" sådana själva men jag har då ställts inför följande problem: det finns inte!
Jag har inte lyckats hitta tvålflingor efter besök i ett antal affärer, bl.a. Ica Maxi Stormarknad, Hempök och Konsum.

Var i hela friden kan jag köpa tvålflingor? Ska jag behöva åka utomlands - jag vet att det finns i bl.a. Spanien - för detta?
Finns det månne på Clas Ohlson? ;)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De alternativ som jag känner till för att uppnå detta är Nikwax ExtraSuperDuperDyr Wash resp. tvålflingor.
Är inte tvättsåpa ekvivalent med tvålflingor?

Eller flytande handtvål...

(NE säger att såpa är kaliumsalter och tvål natriumsalter av fettsyror. Låter rätt likvärdigt tycker jag - den tvättaktiva delen borde ju se likadan ut för båda.)

Y3

Duger inte vanligt fintvättmedel från Y3? Brukar finns på vilken ICA-butik som hellst. Paketet innehåller 10 påsar och med det klarar du dig länge...

Clas Ohlson verkar tyvärr inte ha Y3 i sitt sortement...

svartöra; sa:
Är inte tvättsåpa ekvivalent med tvålflingor?
Nej, tvättsåpa innehåller alldeles för mycket vätska för det. ;)
Jag vill ha tvålflingor eftersom de kan användas i en massa andra sammanhang också och nu har jag gett mig f-n på att hitta det. :)

Med rivjärn så går det mycket fort och enkelt att tillverka själv. Mindre tvålbitar kan man köra i mixern också.

Gör man själv i mixern misstänker jag att de inte löser upp sig så bra i tvättmaskinen sedan. Jag håller fortfarande på såpan, eftersom jag redan investerat flera tior i en sådan flaska :)

Undrar om inte livsmedelbutiker med (delvis) ekologisk sortiment och vissa hälsokostbutiker brukar ha tvålflingor.

/Håkan

Det första förslaget

KLAGER; sa:
Med rivjärn så går det mycket fort och enkelt att tillverka själv. Mindre tvålbitar kan man köra i mixern också.
är det som jag själv har provat och funnit tillfredsställande på alla sätt. Jag använder den största storleken på rivjärnet och tvålen skall helst vara oparfymerad. Finns en hel del sådana på marknaden, t ex på apoteket.

Det andra förslaget som Kurt föreslår har jag också testat. Resultatet blir en typ av pasta (om man kört tillräckligt länge) som man i sin tur kan krama ihop till en boll och därmed har man återigen fått en vanlig tvål :)

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips