Var hitta billiga skalvantar (utan foder)?

Jag har ett par innerhandskar från hatch som är toppen när det är riktigt kallt. (Under fodrade vantar alltså.)

Men varför är det omöjligt att hitta ofodrade vantar (som tål vind och även lite vatten) för under femhundra kronor?

Jag fattar faktiskt inte varför jag kan köpa schyssta vantar från Jula för 49 :- men så fort vantar är utan foder kostar de en förmögenhet.

Så, något tips om ofodrade (eller tunna vantar) för under 250:- vore uppskattat.
[Ändrat av mipert 2006-11-14 kl 18:29]

Försvarets M90 skalhandske

Kolla Ö&B efter försvarets M90 handske. Grön, ofodrad ytterhandske och ylleinnerhandske, 60 riksdaler oftast.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag köpte ett par Hestravantar med löstagbart foder. Minns inte vad de kostade, men det var garanterat under 500kr, troligtvis även under 250. Minns heller inte var jag köpte dem, men det var på en "vanlig" affär, antagligen Intersport.
Mina vantar är svarta, snygga o jättebra. (Fodret används inte ofta...)
Håll ögonen öppna alltså!

Hestra

Jag använder (också?) ett par handskar från Hestra i Windstopper fleece. Har svårt att tänka mig att de kostade skjortan. Dom är inte vattentäta (såklart), men de har funkat hittils. För att stärka upp har jag från typ ÖB nån sorts fingervantar under i materialet jag vet inte vad det är. Lite ljust grå/olivgröna är dom. Köper jag nya ytterhandskar blir det nåt i getskinn, tror jag. Nåt från Försvarsmakten ligger brunt till. Vill ha både handskar och tumvantar, bara så ni vet det!

Under 500:-

Får du en skalhandske från Extremities "Tuff Bags"i Gore-tex packlite(480kr)! Har mina både som skal nu på vintern och även på sommarn om det tokregnar!

Marmot har en skalfingerhandske som har löstagbart tunnt innerfoder och som är vind o vattentät. Tror att den kostar 250-300kr!

Marmot överlag har Riktigt bra handskar till vettiga priser!

//A

Håller med ovanstående, jag och resten av familjen har använt Marmot skalhandskar ett bra tag och vi är mer än nöjd med det valet.

Hej!

Om du liksom jag inte gillar Försvarets handskar (fast jag vet att många andra gör det) så kan dessa vara ett alternativ:
Marmot Shell Mitt, 350 spänn och riktigt sköna. Bra grepp och väger minimalt. Ett minus dock att jag tyckte tummen var väl trång, men vi har ju alla olika tummar...

Sen vet jag från när jag tidigare letade liknande handskar, att Hestra hade (har?) någon skalvante för ca 300 kr. Det närmaste jag hittar nu är:
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=8946
och
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=4246

Generellt brukar man kunna spara några kronor på att inte ha goretex i handsken, utan något av "märkenas" egna membranmaterial, t ex Marmot Membrain eller Precip, etc.

ÖoB

Har inte hittat något bättre än försvarets gamla skinnhandskar. Har hittat några på ÖoB för en spottstyver (20-50kr eller så), har ett par vita och ett par svarta (mc-handskar??). Bra mycket bättre än de skalvantar jag en gång hade och klart billigare...

ÖB..70kr

jonas72; sa:
Har inte hittat något bättre än försvarets gamla skinnhandskar. Har hittat några på ÖoB för en spottstyver (20-50kr eller så), har ett par vita och ett par svarta (mc-handskar??). Bra mycket bättre än de skalvantar jag en gång hade och klart billigare...

Var in på ÖB i dag och köpte arméns M90 skalhandske Ny för 55kr samt innnervanten den gröna(57%ull, 25%polyamid,18%polyester)Ny för 15kr :)!
Så 70 kronor för ett par sprillans nya vinterhandskar som tål att slitas på!

//Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips