Var går man en L-ABCDE-kurs

Nu kom det svar från FF:
"Konceptet L-ABCDE är framtaget av bland annat Räddningsverket och Röda Korset. Sen är det tyvärr så att vissa lokalavdelningar av Röda Korset inte har så bra kolla vad som gäller.

Mitt förslag är att du går den ABC-kurs som anordnas av din lokala Röda Korsavdelning. Det är vår bedömning att den duger som förkunskapskrav för våra grundkurser för fjälledare."

Men å andra sidan han fjälledarkursen bli fulltecknad under dagen. Får ta det någon annan gång. Är nästan mer nyfiken på vinterfjället.
 
Hej jag gick nyligen Röda korsets kurs "Första hjälpen/HLR med defilibrering", enligt vad Skrinnare skrev nedan så kan jag inte se att det är någon skillnad mellan det vi lärde oss där och LABCD, även om vi bara uttalade det som LABC, att efter lyckad HLR lägga i stabilt sidoläge med skydd under och över den drabbade samt om den drabbade är vid medvetande kontrollera (känna) efter andra skador övade vi på flera gånger. Själva defilibreringsbiten var bara en bonus som kan vara bra om man råkar befinna sig brevid en defilibrator och en person med hjärtstopp samtidigt.

C stod i materialet som "Cirkulationssvikt" istället för det klassiska "chock".
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.