Vapen till svalbard

Jag ska resa två månader till Svalbard under sommaren och jobba i fällt tillsammans med en biolog.
Jag har ju förstått det att man har med sig ett vapen då man vistas utanför civilisationen och har själv både jägarexamen och en 30-06a. Min plan är att ta med denna, så att jag slipper hyra vapen.
Så, nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet från att ta med sig ett vapen fram och tilbaks. Hur gör man och vad krävs? Vad kostar det att ta ett vapen fram och tillbaks? Vad kostar det att hyra ett på platts?

Vapenpass?
"Flygbiljett" för bössan?
Tillstånd från Svalbard om att ta in ett vapen?
Förvaring där? Kommer bo i studenthytterna, finns det vapenskåp att tillgå?

Tacksam för hjälp! :)

Hej, ska biologen arbeta i anslutning till UNIS kommer de garanterat stå för vapen, satellittelefon, signalpistol mm. Studentrummen har en bygel som man kan låsa fast vapnet i, vilket är onödigt, de flesta ställer bara gevären i ett hörn eller i garderoben.

Att resa med vapen har jag ingen erfarenhet av.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, ska biologen arbeta i anslutning till UNIS kommer de garanterat stå för vapen, satellittelefon, signalpistol mm. Studentrummen har en bygel som man kan låsa fast vapnet i, vilket är onödigt, de flesta ställer bara gevären i ett hörn eller i garderoben.

Att resa med vapen har jag ingen erfarenhet av.

Har läst en hel del om trappers i Canada, Alaska, Grönland och Spetsbergen, Där har jag flera gånger stött på tanken att vapnen inte ska tas in i värmen, för när de kommer ut så fryser ev kondencerad fukt fast och kan hindra vapnets funktion.

Skulle jag välja vapen mot isbjörn, hagel pump, laddad med sluggs...

Du behöver ett Europeiskt Vapenpass från svenska polisen.Kontakta svenska Tullverket och fyll i en blankett på deras hemsida om utförsel av vapen,efter din hemkomst loggar du in och meddelar att vapnet är åter i Sverige.
Efter detta är det bara att passera gränsen Sverige-Norge utan att stanna och deklarera vapnet.Vid kontroll av svensk tullpersonal anger du ditt ID-nummer du fått vid registreringen på hemsidan.Om norsk tullpersonal gör kontroll så visar du fram det Europeiska Vapenpasset.
Du kontaktar SAS om din resa med vapen.Det går som specialbagage och kostar ca 500 kr tur och retur till Svalbard.Du checkar in vapnet i en hård vapenväska,slutstycke och ammunition i ett separat kolli.
Svalbard tillhör Norge så du har redan passerat gränsen och behöver inget nytt tillstånd.
Det kostar ca 150 Nkr/dag att hyra ett vapen på Svalbard.
Säker förvaring är att ha vapnet på ryggen och slutstycket i fickan.På hotel och butiker finns ofta vapenskåp där man kan tillfälligt kan låsa in vapnet.

Så det är en del att hålla reda på och hela tiden ta ansvar för sitt vapen under resan och vistelsen.
Tycker därför att gros åsikter är bra,ska ni ut och forska för UNIS så har dom hela säkerhetskitet färdigt och antagligen gratis dessutom.

Trevlig resa//Kenneth Johansson,Ängelholm

Har läst en hel del om trappers i Canada, Alaska, Grönland och Spetsbergen, Där har jag flera gånger stött på tanken att vapnen inte ska tas in i värmen, för när de kommer ut så fryser ev kondencerad fukt fast och kan hindra vapnets funktion.

Skulle jag välja vapen mot isbjörn, hagel pump, laddad med sluggs...

Nu handlar det om studenter som förvarar ett vapen under längre tid (upp til en vecka), inte under fältmässiga förhållanden.

Och nej, .30-06 är det rekommenderade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips