Vandringstövel..val o kval!!

Hallå gott folk!
Är sugen på att så småningom inhandla ett par vandringstövlar o valet går mellan ett par Tretorn sarek millenium,eller Viking new lord.Nån här ute som har dessa stövlar o kan berätta lite om dem?

Tack!

/Nicklas

Jag tycker att Sarek Millenium är på tok för vek i sulan, den har iofs kraftig mönstring men ingen stabilitet. Duger i trädgårdslandet men inte på tur med med långfärdpackning på ryggen.

Anväder en äldre modell av Viking (land lord?) som funkar kanonbra.

Smaken är dock som baken dvs delad och andra tycker kanske annorluda.

/p-a

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,

Har bara erfarenhet av Sarek Millennium så jag kan inte jämföra med Viking. Jag köpte mina Sarek inför en fjällvandring i somras, gick i snitt 22 km om dan i 5 dar med dem utan problem och då hade jag ändå drygt 25 kg i packningen. För mina fötter funkade de alltså väldigt bra, kändes stabila och vridstyva. Jag var också i valet och kvalet mellan Tretorn och Viking, men eftersom det var rea på Sarek M på Intersport så fick det bli dem (550 kr).

Mvh
Anders

När jag letade Sarek Millennium på Intersport förra månaden sa de att den modellen reas ut pga att den inte ska tillverkas mer, utan ersättas med en nyare, mer spejsad (=dyrare) modell, som jag tror skulle heta Horizon eller nåt sån't. Andra som hört samma sak? Om inte, vet ni någon nätbutik där man kan handla Sarek M, eftersom de inte längre verkar finnas i Umeå där jag bor?

Hm, Viking och Tretorn är rätt olika i passformen så det är väl den som passar absolut perfektast du ska ta. På stövlar är passform skitaviktigt. Passar den inte så blir det alltid något jäkelskap och det går liksom inte att justera i efterhand. Själv tackar jag gudarna (och finnarna) för Nokian.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips