Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie?

Planerar 5 dagars vandring med tält från Ljungdalen/Kläppen till Sylarna, inklusive topptur. Det vore trevligt att slippa leden Helags-Sylarna i alla fall i en riktning. Tips på alternativ rutt?

Jag har tidigare gått pilgrimsleden vid Sylsjön/Ekorrdörren till Sylarna från Ljungdalen/Skrållan (2,5 dagars vandring) och tillbaka igen via Helags (2 dagars vandring). Jag är dock osäker på ifall vi orkar gå den västra vägen (cirka 45 km) till Sylarna på bara två dagar. Svårt att hinna med en topptur annars...

Ett alternativ skulle kanske kunna vara att gå via Gåsen eller längs dalgången nedanför. Har aldrig gått där så det vore intressant att höra om någon känner till den sträckan? Vad tror ni om Sylarna-Kläppen via Holkendurrie på två dagar?

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag gick från kläppen mot ljungris, vålådalsstugan, gåsen, ljungans rastskydd (via Holkendurrie), ljungris i höstas. En bra tre-fyradagars tur.
Kan starkt rekommendera Holkendurrien. Är mycket fint och lättvandrat. Från ljungas rastskydd och norrut är det några km grusås att gå uppepå. Därefter går man runt en del småkullar innan man avsllutar leden med platt myrmark tills man möter helags-gåsen leden.
Jag gillade Holkendurrie.

Och Holkendurrie blev det! Den lättvandrade sträckan mellan Ljungans vindskydd och Holkendurrie är en av de vackraste sträckorna i området. Stigen går uppe på en kurvig moränås. Sätt den i motljuset från solnedgången du har framför dig en klar julikväll... Wow, storslaget!!

Och Holkendurrie blev det! Den lättvandrade sträckan mellan Ljungans vindskydd och Holkendurrie är en av de vackraste sträckorna i området. Stigen går uppe på en kurvig moränås. Sätt den i motljuset från solnedgången du har framför dig en klar julikväll... Wow, storslaget!!

Kul att du tyckte om Holkendurrien.
Jag gick den förra sommaren från norr mot söder. Tycker att de är en av de bästa och tevligaste sträckerna jag gott i jämtlandsfjällen

//torb

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips