Vandringsmat?

Jag skulle vilja få lite tips på bra vandringsmat. Jag ska gå delar av Kungsleden i augusti och skulle vilja ha lite tips...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förslag på kost under långvandringar

Vandrade Alta via 1 och 2 - uppemot 400 km - i italienska Dolomiterna i juli. Kosten bestod under hela tiden (frukost, lunch och middag totalt c:a 90 ggr) av följande komponenter:
1. Fullkornsbröd (pane di segale/vollkornmischbrot) med helt vanlig fet (30 - 35 % ?) ost (formaggio fontale).

2. Skivat kallskuret rökt fett fläsk (50/50) kallat Alpenspeck. Ytterligt energigivande!

3. Vanliga saltade jordnötter som dessert och mellanmål under dagen (c:a 50 % till övervägande delen enkel- och fleromättat fett).

4. Vanligt vatten.

Köpte i samband med provianteringstillfällena färsk frukt såsom Peckham päron, bananer samt inhemska aprikoser och persikor som konsumerades omgående (för tungt, förstörs snabbt).

Viktigt med framför allt fet men även kolhydratrik kost under långa heltidsvandringar. Upplevde det så i synnerhet när vädret var regnigt och småkallt. Kosten upplevdes förvånansvärt nog inte alls som enformig.

tortellini med gorgonzolafyllning, med eller utan tomatsås till. mycket smak och hyfsat lite vikt.

blå band tandoori vegetarisk färssås och snabbris är en annan måltid med mycket smak.

varvat med andra måltider förstås...

Fjällmeny

Här hittar du min matplanering: http://fjallen.nygardh.net/sarek03/meny_vikter_mat.pdf
Den kanske kan ge några tips.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips