Vandring Vbg-Glaskogen

Hallåjs alla utelivare.

Jag tänkte gå en bit nästa vecka och jag undrar om någon vet en bra rutt igenom vildmark från vänersborg till mellerud?

Om någon vill haka på någon sträcka är denne välkommen.

Vägen blir följande: Vänersborg-Mellerud-Pilgrimsleden upp till Edsleskog-Storspåret vidare till Åmål-Säffle-Glaskogens Naturreservat och avslutar i Sölje någon mil nedanför Glava.

Om någon har några tips om lämplig väg till mellerud eller något annat sevärt längs vägen är det välkommet.

Jag tänkte göra det på max tio dagar, är detta för optimistiskt med en packing på femton kilo?

Utan att NÅGONSIN ha vandrat där så ser det ju ut att finnas två alternativ, antingen längs Vänern, eller en bit in, så att man slipper Dalboslättens allra mest uppodlade delar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Antar att du kommit i väg redan... :) Har du hittat någon bra rutt så får du gärna posta här! Känner själv inte till någon direktväg via skogen, det enda alternativen jag kan tänka mig är:

-Sverigeleden men den går ju på landsvägen, västsidan 45:an. Betydligt mindre trafik och en del natursköna partier.

-Start i Brålanda. Grusväg genom naturreservat upp till Granans skidstuga, därefter förbi denna över Kroppefjället ner vid Ragnerudssjön och campingen där, sedan promenad på 172:an upp till Järbo, där in på Karolinerleden och över Kroppefjället igen för att landa i Dals Rostock. Sedan blir det landsväg ett litet tag, antingen direkt till Mellerud eller "genväg" till Åsensbruk via Hunnebyn och gå på Pilgrimsleden i Upperud strax utanför Håverud. Från Upperud och norröver är det fantastiskt fint (Skalåsknatten). Du har tappat ca 15 km Pilgrimsled på denna väg, men vunnit 15 km Karolinerled i stället. Första sträckan från Mellerud och upp är ändå ganska trist.

Som sagt, det är ju en månad sedan du postade och sa att du skulle gå - hittade du någon annan bra rutt så berätta. Vi går mycket här i området och kan ha missat något!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips