Vandring strax över trädgränsen i Norge

Hej,

Jag har vid två tidigare tillfällen följt tips från er på områden i Norge att fjällvandra i och är väldigt tacksam för detta. Saltfjell och Börgefjell.

Nu är det i sommar äntligen dags igen och jag undrar om någon känner till en plats som i bästa fall uppfyller nedanstående kriterier:

* Över trädgränsen men ej kalfjäll. Så långt norrut som Salt- och Börgefjell vandrade jag på runt 800 m höjd.

* Lite folk

* Små sjöar och bäckar att fiska med små spinnare i!

* Gärna med möjlighet att nå platsen med tåg från Oslo

Jag förstår verkligen om folk inte vill tipsa om sina bästa fiskevatten. Jag kan bara lova att jag älskar naturen och aldrig skulle orsaka någon skadlig inverkan på mina tältplatser. Jag tar alltid med mig någon oerfaren vän på mina vandringar med mål att inspirera dem till det ädla nöjet jag anser detta vara.

Ta hand om er och må ni få en härlig sommar till fjälls!

Mvh Johan

Rago är fint.

Ett trevligt område där man slipper trängas är Rago Nasionalpark.

Man tar tåget upp till Fauske och hoppar sen på bussen norrut mot Narvik och ber chauffören att stanna där vägen går in till nationalparken. Sen är det bara ett par km längs vägen innan man kan börja vandra på riktigt så att säga.

Dock är stora delar av parken kalfjäll, så den uppfyller väl inte dina önskemål perfekt.

/ Stefan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips