Vandring strax över trädgränsen i Norge

Hej,

Jag har vid två tidigare tillfällen följt tips från er på områden i Norge att fjällvandra i och är väldigt tacksam för detta. Saltfjell och Börgefjell.

Nu är det i sommar äntligen dags igen och jag undrar om någon känner till en plats som i bästa fall uppfyller nedanstående kriterier:

* Över trädgränsen men ej kalfjäll. Så långt norrut som Salt- och Börgefjell vandrade jag på runt 800 m höjd.

* Lite folk

* Små sjöar och bäckar att fiska med små spinnare i!

* Gärna med möjlighet att nå platsen med tåg från Oslo

Jag förstår verkligen om folk inte vill tipsa om sina bästa fiskevatten. Jag kan bara lova att jag älskar naturen och aldrig skulle orsaka någon skadlig inverkan på mina tältplatser. Jag tar alltid med mig någon oerfaren vän på mina vandringar med mål att inspirera dem till det ädla nöjet jag anser detta vara.

Ta hand om er och må ni få en härlig sommar till fjälls!

Mvh Johan

Rago är fint.

Ett trevligt område där man slipper trängas är Rago Nasionalpark.

Man tar tåget upp till Fauske och hoppar sen på bussen norrut mot Narvik och ber chauffören att stanna där vägen går in till nationalparken. Sen är det bara ett par km längs vägen innan man kan börja vandra på riktigt så att säga.

Dock är stora delar av parken kalfjäll, så den uppfyller väl inte dina önskemål perfekt.

/ Stefan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips