Vandring runt Sälen

Hej

Jag och min flickvän planerar att vandra vid Sälenfjällen i helgen (2-3 dagar). Jag skulle gärna vilja ha tipps på fina leder, kartor mm som kan vara bra att ha.

Jag hara varit mycket i Sälen vintertid och åkt skidor, så jag är ganska hemma med naturen där. Men jag har aldrig varit där på sommarhalvåret.

Mvh Ola

Skeebum; sa:
Hej

Jag och min flickvän planerar att vandra vid Sälenfjällen i helgen (2-3 dagar). Jag skulle gärna vilja ha tipps på fina leder, kartor mm som kan vara bra att ha.

Jag hara varit mycket i Sälen vintertid och åkt skidor, så jag är ganska hemma med naturen där. Men jag har aldrig varit där på sommarhalvåret.

Mvh Ola

stefan nicaloisen har lagt upp sidor om Sälenfjällen.
Jag tror du kan hitta dem på "vand-ringen" från
dessa sidor. Annars är det bara att googla på hans namn.

il C.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lite info...

Jag tycker att gröna kartan Sälen 14D S2 i skala 1:50000 vida överstiger fjällkartan, då den senare har skalan 1:100000.
Området är litet, så en mindre skala är enligt min mening lämpligare.

Sevärda områden kan vara dalen som leder ner från Närfjällstugan, man går ner från kalfjället och succesivt möter man fjällskogen med vresiga granar. Leden fortsätter därifrån ner mot Kruggbäcken, mkt vackert där.
Även Kvilldalen med sin gamla skog är sevärd.

Jag skulle föreslå att ni startar vid parkeringen vid Närsjön och går uppför Stor-Närfjället och ner i ovan nämnda dal. Efter Kruggbäcken kan ni välja att fortsätta nere i skogslandet mot Synddalen eller gå över Lägerfjället. Finns tid kan ni göra en avstickare in i Synddalen.
Beroende på hur långt ni vill gå kan man välja att gå över Flatfjället och avsluta vid Högfjällshotellet, annars kan man "klippa" bort Synddalen och gå via Myrflodammen ner till Tandådalen.
Det blir lite "upp och ner" tack vare områdets litenhet, så några hundra meter upp och sedan ner är vad man får vara förberedd på.

För mer information läs en mkt bra sida på: http://www.visf.com/

Lycka till och god tur!

Hasse

Tack så mycket Röksvampen. Bra beskrivning.

Jag har kikat lite på sidan (http://www.visf.com/). Tycker inte att beskrivningarna är sådär klockrena som ni säger, men helt ok.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips