Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko

Hej

Jag och min sambo planerar att åka upp till Abisko om några veckor, vi tänkte vandra i 4 dagar. Jag försöker titta på om det är en bra idé att vandra från Riksgränsen till Abisko/Björkliden? Är det ngn som kan vara snäll och behjälplig med tips?

Vår "nivå" är att vi vandrat i fjällen några gånger men vi är inte jättesnabba direkt...Jämtlandstriangel på tre dagar tycker vi är bra nivå för oss.

/MIkael

Rutten mellan Riksgränsen och Abisko är en ganska lång och enslig vandring.

Skulle istället vilja föreslå att ni från Abisko tar liften upp i berget och därefter går mot Goublavagge --> Kårsavagge --> tillbaka i Abisko.

En förhållande enkel väg som är mycket vacker och som dessutom ger er möjlighet att avbryta genom att i Goublavagge gå mot Låktatjåkka och därefter till Björkliden altentivt söka skydd i stuga (Kårsavagge) om så skulle krävas.

Kårsavagge är fantastiskt vacker och väl värd en vandring.

En snabb blick på kartan visar att man går sträckan på 3-4 dagar exklusive reservdagar.

Har hört att snön släppte tidigt i år och att det borde borga för snöfri terräng i passen.

Senast jag vandrade i Goublavagge var det midjedjup snö och skidor hade passat mycket bättre än vandringskängor :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ok

och tack för svaret

Vad tänker du när du skriver "Rutten mellan Riksgränsen och Abisko är en ganska lång och enslig vandring"? Jag förstår att det kanske är lite långt och det är lite därför jag frågar (dvs hur långt är det egentligen). Ensligt, är det dåligt? Hur tänker du

Vi var i Abisko även förra året och då gick vi till Kårsavagge (övernattade där) och tillbaka. Sen sov sov vi i Björkliden och tog en tvådagarstur till Låktatjåkka (sov över i stugan). Avslutningsvis så hyrde vi bil och besökte trollsjön.

Det är utifrån detta som vi skulle vilja gör ngt annat.

/MIkael

Hej igen.

Inser att jag svarat på en helt annan fråga än den du ställde och ber hemskt mycket om ursäkt.

Tror att det kan bli kort om tid med fyra dagar och skulle rekommendera fem. (Plus reservdag)

Rekomenderar trots allt att ni går över Goublavagge, Låktatjåkka och sedan ner i dalen så att ni kan gå bort till Trollsjön.

Därefter kan ni välja att gå ner till Vassijaure och sedan gå rallarvägen västerut.

Frågan har även behandlats på följande plats på utsidan.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72243

Igen, ursäkta för det dåliga förstasvaret och hoppas nifårenfin vandring!

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips