Vandring på Teneriffa

Vi är två personer som i början av januari 2009 åker ner till Teneriffa. Vi kommer att stanna på ön i två veckor. Vi hade tänkt oss lite vandring och en toppbestigning på Teide under den första veckan. Den andra veckan hade vi tänkt att utgå från Puerto de la Cruz med dagsutflykter motsvarande. Det kan tilläggas att vi har gratis boende i den staden. Viktigt att tillägga är att vi vill hålla oss distanserade från charteraktiviteter och dylikt.

Tillståndspapper för bestigning av Teide
Vad jag har förstått så är det endast 200 personer per dag som får gå upp till toppen. Är det då svårt att ordna tillståndet på plats i Santa Cruz? Vad kostar det?

Vandringsleder och kartor
Jag har läst att det ska finnas 300 kilometer vandringsleder på Teneriffa. Går det att få tag i kartor över nätet eller i Sverige, eller måste man ordna dem på plats? Vart på ön kan man få tag på kartor? Finns det någon speciell tur ni rekomenderar för upplevelsens och fotograferandets skull? Det kan tilläggas att vi helst har Teide som ett stopp på vandringsleden.

Bränsle till kök
Vi kommer att nyttja oss av mitt Multifuel-kök. Därav undrar jag huruvida det finns gas att köpa på teneriffa eller om vi måste köpa bensin.

Nationalpark och access
Området runt Teide är nationalpark. Hur fungerar det med övernattning inom dessa gränser? Går det att slå upp sitt tält någonstans? Är det fritt i övriga delen av ön att slå läger?

Kollektivtrafik och priser
Hur utbredd är kollektivtrafiken och vilka priser är det? Vad finns det för busskort och vad kostar dessa?

Klättring
Finns det bra klätterklippor på ön och kan man hyra utrustning. Detta då jag inte är villig att bära omkring på allt för mycket saker avsedda för de båda veckorna.

Övrigt att göra på ön
Vad finns det för övrigt att göra på ön? Vi kommer förmodligen att hyra bil någon dag för att ta oss runt. Vad kan detta tänkas kosta?
 
Då ingen annan manade att svara så kan jag svara på mina frågor själv.

Tillståndspapper för bestigning av Teide
Vad jag har förstått så är det endast 200 personer per dag som får gå upp till toppen. Är det då svårt att ordna tillståndet på plats i Santa Cruz? Vad kostar det?

Tillstånd kan fås på två sätt;
-Alternativ A är att gå till ministeriet som har hand om detta. Där behöver dem passen för personerna som tillstånden skall utfärdas för. Processen är gratis och är uppskattat snabb. För att hitta till detta kontor är det enklast att gå till turistinformation vid Columbusplatsen, Santa Cruz. Fråga där om vägen.
-Alternativ B är att övernatta på refugion som ligger på Teide. Att övernatta kostar som ett vanligt vandrarhem. Väl på plats på denna refugion erhålles ett stämplat dokument som fungerar som tillstånd. Var dock beredd på att refugion kan vara fullberlagd och att ingen i personalen pratar engelska.

Vandringsleder och kartor
Jag har läst att det ska finnas 300 kilometer vandringsleder på Teneriffa. Går det att få tag i kartor över nätet eller i Sverige, eller måste man ordna dem på plats? Vart på ön kan man få tag på kartor? Finns det någon speciell tur ni rekomenderar för upplevelsens och fotograferandets skull? Det kan tilläggas att vi helst har Teide som ett stopp på vandringsleden.

Under min resa kom jag över två kartor. Dessa två kartor var gratis och fanns på turistinformationen. Dena ena kartan var mer detaljerad och högupplöst än den andre. Denna mer detaljerade karta visade även vandringsleder till viss mån. Vidare kan det tilläggas att tyska och holländska vandrare hade kommit över mycket bra kartor. Vart förtäljdes aldrig.

Bränsle till kök
Vi kommer att nyttja oss av mitt Multifuel-kök. Därav undrar jag huruvida det finns gas att köpa på teneriffa eller om vi måste köpa bensin.

Jag körde på bensin. Det avr billigast och smidigast. Dock fanns det vandrare med gas. Gas kan tänkas köpa på Intersport etc som finns på Kanarieöarna.

Nationalpark och access
Området runt Teide är nationalpark. Hur fungerar det med övernattning inom dessa gränser? Går det att slå upp sitt tält någonstans? Är det fritt i övriga delen av ön att slå läger?

Jag och min vän slog läger lite hur vi ville. Dock var vi måna om att gömma tältet och lägga oss avsides. Vi hade dock respekt för naturen och djurlivet. Det finns campingplatser men ej så många om man ska tro kartorna.

Kollektivtrafik och priser
Hur utbredd är kollektivtrafiken och vilka priser är det? Vad finns det för busskort och vad kostar dessa?

Kollektivtrafiken är utbredd. Räkna dock med att den inte fungerar fullt så tillfredställande som man kunde önska pga Manana-inställningen hos lokalbefolkningen. Det finns busskort och dem heter Bonopass.

Klättring
Finns det bra klätterklippor på ön och kan man hyra utrustning. Detta då jag inte är villig att bära omkring på allt för mycket saker avsedda för de båda veckorna.

Av det jag såg hade jag inte velat trada på dessa porösa klippor. En hel del bouldrare såg dock till.

Övrigt att göra på ön
Vad finns det för övrigt att göra på ön? Vi kommer förmodligen att hyra bil någon dag för att ta oss runt. Vad kan detta tänkas kosta?

Finns massvis att göra. Ett tips är att åka över till grannön La Gomera. Ett annat tips är att hyra bil. Går man till rätt ställe och är rapp i käften så får man hyra bil utan körkort och utan att ha åldern inne. Jag vet... Windsurfing rekomenderas I El Medano. Akta er för Guardia Civil vilka är korrupta poliser från Francos tid.
 
Fanns en gammal tråd också

med en del ytterligare information http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=17063

Vi var på La Gomera för ett och ett halvt år sedan. Mycket fina vandringar och det finns mycket på internet. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43037 Om lagerskogarna kan man läsa bland annat i en bok som heter medelhavets växtvärld eller liknande.

Till Garmin GPSer kan man ladda ned gratis topokartor över Kanarieöarna. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=18305

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tessans Vandring på Teneriffa? Trekking 3
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
vandringsfia Vandring på Sicilien Trekking 0
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
aksello En veckas vandring på svalbard Trekking 5
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
Alexandra22 Vandring på NZ - Sydön Trekking 4
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
Kanii Vandring på vintern Trekking 1
Silverfox Vandring på Grönland Trekking 1
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
allmon Vandring på Senja? Trekking 0
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Lisse190 Vandring på Irland Trekking 2
Hermine Tips på vandring kring Medelhavet Trekking 4
Naibaf73 Tips på bra vandring i Central och -Sydamerika? Trekking 0
UnderEnTarp Resa jorden runt med vandring på vägen... Trekking 0
igs Vandring på Irland ???? Trekking 4
torols VANDRING PÅ LA GOMERA Trekking 15
aza_bergman Tips på vandring i Maj Trekking 7
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
kgh Vandring på Kreta Trekking 1
johaon Tips om vandring på Serre Chevalier-området Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
Maffe Vandring på Island Trekking 7
PeterOom VAndring på svalbard? Trekking 3
Ulrica Vandring på Korsika Trekking 12
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.