Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning?

Hej

Jag och 3 vänner skall ut och vandra på Sörmlandsleden är det tänkt.
Jag har tänkt att utgå någonstans nära Gnesta för att sedan vandra från lördag morgon till söndag med övernattning.

Nu till frågorna.
1. Om vi utgår ifrån Mariefred, där jag tänkt parkera bilen, hur kan jag smidigast lägga upp rutten för att få in 1 övernattning och kunna ta mig tillbaka till Mariefred?

2. var kan man övernatta? Är tält bäst eller funkar vindskydd(brukar de vara upptagna?).

Tacksam för svar

MVH
Robin

Ett förslag skulle kunna vara att parkera i Gnesta och vandra till järna, eller tvärtom. Går pendeltåg mellan järna Gnesta sen så man kan ta sig tillbaka 😊 är en fin sträcka. Har ingen koll på hur ofta skärmskydden används, jag brukar köra med tält

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ett förslag skulle kunna vara att parkera i Gnesta och vandra till järna, eller tvärtom. Går pendeltåg mellan järna Gnesta sen så man kan ta sig tillbaka 😊 är en fin sträcka. Har ingen koll på hur ofta skärmskydden används, jag brukar köra med tält

Ok. Tack för ditt förslag. Hur långt är detta? vad är brukligt att man går på en dag i tid sett?

Personligen tycker jag att sträckan Mariefred -Mölnbo är finare än Mariefred- Gnesta.

Om ni absolut inte måste ta bilen så är det smidigaste att ta tåg till Läggesta (SJ) och sen hem från Gnesta, Mölnbo eller Järna. Från Gnesta går både pendeltåg (SL) och regionaltåg (SJ), från Mölnbo/Järna bara pendel.

Jag skulle ta med tält, inte alls ovanligt att folk sover över i de vindskydd som finns.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips