vandring och fiske

Hej

Vi tänkte sticka upp till fjällen i början på juli för att vandra, men även lika så viktigt för att fiska, dvs en kombination.

Jag skulle alltså vilja ha tips på bra 1 veckas-vandringssträckor där fisket är bra. Gärna med tillgång till stugor att sova i. Vet att hemmavan-ammarnäs är en fin sträcka med fisket i ammarnäs. Men vill gärna ha tips även på andra ställen.

Björn

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hmm... vandring där man har tillgång till stugor... och bra fiske... Kaitumälven är ju annars ett fantastiskt fint ställe med grymt fiske (även om det är ganska mkt spår av överexploatering). Vet inte hur mkt man kan vandra där o bo i stugor mer än att man kan stanna på Tjuonajoks kamping o göra dagsturer... Men det är nog dyrt...

Jag har haft lite planer på en liknande tur.
Och mina planer kretsade runt Ropenbäcken, en bäck/fors mellan abelvattnet och ropen, abelvattnet är en uppdämp sjö, när jga var dit förra våren låg vattnet långt över 20 meter under det normala, säkert 20, kanske 30.
Men Ropen därimot är en jättefin och orörd sjö.

Bäcken är ganska ström och bred, och otroligt vackert.
Men jag vet egentligen inte så mycket mer om det, senast jag var där var förra århundradet, och då var jag rätt liten.

Inga stugor finns, och fiskekort krävs, mne det ligger inte mitt i civilicationen direkt (som för övrigt är tärna/hemavan)

Länk till området. http://tinyurl.com/3xcw9x
Då har du alltså E2 och tärnaby åt nordost.
vill man slippa gå så finns det väg till abelvattnet (lule apeje), men tror det finns nån led dit och vidare.

en jag hade planerat det som en tur med myckte fiske och lite mindre vandring, och en jävla massa sjöar att fiska i :)
[Ändrat av lleberg 2007-03-16 kl 11:50]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips