Vandring nord-Norge

Vi er 2 venner der planlægger en 7 - 10 dages vandretur i nord-Norge til august. Har du vandret deroppe, eller har du gode råd, så vil jeg blive glad hvis du vil kontakte mig.

Flere muligheder..

Om man skal beskriva Nord-Norge, så måste man dela det up.

På toppen är Finnmarksvidda veldigt flat och man kan tänka sig at vandra här som mer et studium i samernas kultur......

Jag vil hellre anbefala 3 möjligheter:

1) Lyngsalpene

ligger på Lyngenhalvöya i Troms, öst for Tromsö. Dette er en stor halvö med ´mycket alpint terräng. Mänga toppar at bestiga, dom flesta utan klättring.

2) Östliga Troms

Starta på vägen mellan Skibotn och Finland, lite inne på norsk sida, vandra mot söder, her måste man möjligtvis tälta, men där finns ochså obetända stugor att övernatta i. Vandringen kann då gå via området kännd som Sikka - Lakka - Paras och söder mot Dividalen. Et veldigt vackert område, kanske ett av dom ställen med mest oberörd natur.

3) Lofoten

Her finns det massor av info på nättet, gå inn och kolla. Bärgen här är något brantare, men själv om detta är et fantastiskt område för klättring, kan man ochså vandra mycket här. Det måste ochså kunne anbefalast att bo i en rorbu och gå dagsturar....

Jag håller på med at laga en utomdörs guide till Norge på vår sida, Trek Mountains (den ligger nu på min hemsida, medan den är under konstruktion!). Den är inte klar, men en länksida till Norska fjell är klara (dock inte till Jotunheimen, Rondane och Hardangervidda som er beskrivit mer inngåande i guiden!), på engelska. Du får gå inn dit och kolla:

http://www.angelfire.com/la3/persen/NORWAYtreklinks.html

Lars

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips