Vandring i Picos de Europa.(Spanien)

Nationalparken Picos de Europa.

I hjärtat av den Kantabriska bergskedjan mellan regionerna Leon, Asturien och Kantabrien reser sig den spektakulära siluetten av Picos de Europa.
Förrutom att vara det mest spektakulära bergsområdet på det Spanska fastlandet så är det också ett av landets mest skyddade naturområden.
Picos de Europa består av djupa dalgångar, brusande älvar, och majestätiska bergstoppar som tornar sig upp mot skyn, här finns också ett rikt djurliv och en vacker grönska med blomstrande ängar och stora löv skogar.
Detta gör Picos de Europa till en av de största ekologiska skatterna i Spanien.

Detta stycke är taget från Spanska turistrådets brochyr om nationalparken Picos de Europa.

Det var genom denna brochyr som jag kom i kontakt med Picos de Europa. Nu har det gått fem år sedan jag besökte området för första gången och jag har vandrat där varje år sen dess.
Picos de Europa är lika storslaget och vackert som brochyren beskriver, här möter man inte så mycket turister, bergsbyarna är små och pittoreska, hotellen/pensionaten likaså. Närheten till den Spanska Atlantkusten(20 km)gör klimatet milt året runt, vilket är mycket lämpligt vid fotvandring.

Har du frågor om Picos de Europa, gör som jag kontakta det Spanska turistrådet i Stockholm och be dem skicka en brochyr, eller så kan jag svara på lite enklare frågor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Picos de Europa är verkligen ett storslaget och vilt omràde, väl värt att besöka.

Pà tal om vargar är det áven där mànga av Spaniens ca 2.000 vargar hâller till. är man intresserad av vargar och Spanien kan man exempelvis kolla in http://www.fapas.com hemsida. Fapas ár en orgasniation för bevarande av spaniens vilda fauna, fr.a björn och varg, och framför allt i norra spanien, just Picos de Europa och däromkring (Asturias, Cantabria etc).

En av artiklarna är ganska kul, och skriven av en ung tjej pà 11 âr. Hon och hennes far lever i ett ganska naturligt föhâllande till vargarna. Artikelns sens moral är: Den nya rödluvan: ingen rádder fór vargen här!

cap7.jpg

mvh / Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips