Vandring i Nya Zeeland

Hej

Jag och en kompis tänker till fots vandra 30 mil tvärsöver Nya Zeeland nu i Juni. Tänkte fråga måste man ha något särskilt tillstånd till det? För vi kanske förmodligen sova i tält.
Skulle vara tacksam med snabba tips.//Julle

Du måste inte ha något tillstånd, men beroende på rutt vill du nog skaffa ett DOC hutpass för access till alla stugor som inte är på en Great Walk. Finns att köpa på DOCs kontor i Auckland, öppet vardagar. Det är främst för längre perioder, men jag har för mig att 6 månader bara kostade typ 400 spänn.

Tältning behöver ni inget tillstånd till på DOCs marker, men om ni är på privata områden ska ni fråga markägaren om lov och naturreservat kan ha särskilda regler.

Se till att särskilja er som trampers när ni pratar med markägare, med till exempel vandringsstavar. Trampers är populärare än konventionella backpackers.

EDIT: Det brukar normalt gå bra att stealthcampa, men som sagt är det ofta onödigt då markägaren ändå ofta ger tillstånd. Då slipper man också få tältet upprivet av en arg bonde på morgonen, utan kanske blir bjuden på frukost av samma bonde istället.

EDIT2: Har ni tänkt över det här att ni gör vandringen mitt i vintern? Sydön är seriöst jobbig vid den tiden på året och nordön har också rätt kasst väder.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips