Vandring i Indien

På lördag sticker jag till Indien (Delstaten Orissa) Kanske hinner jag med någon dagsvandring. Problemet är att det tydligen kommer att vara 42-45 grader varmt. Är det ens värt att vandra då eller ska man bara ta det lugnt på hotellet?
Jag kommer att bo i bhubaneswar (tror jag det skrivs). Jag har möjlighet till en kanske två dagars dagsvandringar.
Vatten misstänker jag och solskydd, tunna bomullskläder.
Jag är ganska van vandrare men inte i sådan hetta.

Det måste du nog känna efter när du är där. Svårt att veta i förväg hur man reagerar på hettan.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Gör det !

Jag tycker det låter som en jättebra ide, man ska ta chansen vid resor, med kanske annat huvudsyfte, att göra 'små' friluftsäventyr. Man "vänjer" sig faktiskt lite vid värmen efter en stund, olika lång tid för olika personer dock, kan ta år ;), så ta de lugnt i början.
Per D (som bor i ett annat varmt land - Sri Lanka)

Det blev ingen vandring för mig. Det var för varmt. runt 45 grader. Man svettades direkt efter duschen.
Men vilket fantastiskt land.

Maj och fram tills monsunen kommer är normalt den hetaste tiden, fel säsong för vandring i Orissa. Men jag föreställer mig att det skulle kunna vara behagligt i december och januari.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips